Algorismi: Marktleider worden in softwarekwaliteit

Miguel Lopez, van opleiding licentiaat moleculaire biologie, had al vroeg belangstelling voor de intrinsieke kwaliteit van software, ook toen hij nog in de industrie werkte. Na een paar jaar onderzoek naar softwarekwaliteit heeft hij twee jaar geleden een eigen bedrijf, Algorismi, boven de doopvont gehouden. “Ik had op de markt twee tekortkomingen ontdekt. Ten eerste de moeilijkheid om het testproces van software goed te beheersen, door gebrek aan tijd en geld maar ook door de druk van de business. En ten tweede de moeilijkheid om de kwaliteit van de deliverables van een project te evalueren”, legt hij uit.

Miguel Lopez, van opleiding licentiaat moleculaire biologie, had al vroeg belangstelling voor de intrinsieke kwaliteit van software, ook toen hij nog in de industrie werkte. Na een paar jaar onderzoek naar softwarekwaliteit heeft hij twee jaar geleden een eigen bedrijf, Algorismi, boven de doopvont gehouden. “Ik had op de markt twee tekortkomingen ontdekt. Ten eerste de moeilijkheid om het testproces van software goed te beheersen, door gebrek aan tijd en geld maar ook door de druk van de business. En ten tweede de moeilijkheid om de kwaliteit van de deliverables van een project te evalueren”, legt hij uit.

Om zowel de softwarekwaliteit te verbeteren als de kosten van de kwaliteitstests te verlagen, heeft Algorismi twee producten ontwikkeld. Het eerste, ProjectTrax, maakt de projecten van een onderneming tot in de kleinste onderdelen zichtbaar en brengt verbanden tussen de deliverables aan het licht dankzij een centrale repository die alle fases van het beheer van de levenscyclus van een project omvat: vereisten, tests, tekorten en roll-out. Het tweede product, Ensure, is een volautomatisch systeem dat de risico’s verbonden aan een softwareproject beoordeelt en elimineert.

“Deze twee tools vormen samen een echt platform om de softwarekwaliteit te verzekeren,” zegt Miguel Lopez. Daarnaast biedt Algorismi een pakket bijhorende diensten aan (uitvoeren van gestructureerde testing, meetprogramma’s, softwareaudits, enz.).

De voornaamste doelgroepen zijn de sectoren telecom, financiën, gezondheidszorg, farmaceutica en ruimtevaart “waar kwaliteit een absolute must is”. Tot de klanten behoren Alcatel, Axa en Renault. In vergelijking met HP en IBM, twee reuzen op de markt van softwarekwaliteit, is Algorismi natuurlijk een erg kleine speler maar “onze meerwaarde zit in de innovatie. Wij investeren massaal in R&D en verbeteren voortdurend de kwaliteit van onze producten door aandachtig te luisteren naar de verwachtingen van de markt. Bovendien is ons product tweemaal goedkoper dan dat van onze concurrenten.”

Algorismi heeft vandaag 8 personen in dienst, een cijfer dat dit jaar stabiel zou blijven. De omzet is voor dit jaar begroot op 500.000 euro en moet over twee jaar stijgen naar 900.000 euro.

Algorismi heeft inmiddels een distributiecontract gesloten met een Indiase onderneming waar de markt echt lijkt te boomen. “West-Europa en India zijn onze voornaamste markten, morgen misschien de Verenigde Staten.”

Naam : AlgorismiZetel : BrusselOpgericht : 2006Personeel : 8 personenInvesteringen en/of subsidies : eigen middelen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content