Belgische start-up TagTagCity wint European ICT Award

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De European ICT Awards, die jaarlijks worden uitgereikt tijdens ICT Spring in Luxemburg, kleuren Belgisch dit jaar. Niet alleen werd ‘onze’ Sabine Everaet (The Coca Cola Company) verkozen tot Europese cio van het jaar, het Belgische bedrijfje TagTagCity kreeg de award voor Europese start-up van het jaar. TagTagCity vertrekt van de vraag hoe je multimediacontent over een bepaalde locatie vlot bij de smartphonegebruiker kan krijgen. “We hebben een platform gecreëerd waarmee je als winkeleigenaar of als culturele instelling een gestandaardiseerde mobiele website kan creëren op een kostenefficiënte manier”, zegt medeoprichter en initiatiefnemer Stijn Vander Plaetse. “De sites worden toegankelijk gemaakt met behulp van stickers waarop een QR-code en een verkorte URL vermeld staan, en waarin een NFC-chip verwerkt is.”

De European ICT Awards, die jaarlijks worden uitgereikt tijdens ICT Spring in Luxemburg, kleuren Belgisch dit jaar. Niet alleen werd ‘onze’ Sabine Everaet (The Coca Cola Company) verkozen tot Europese cio van het jaar, het Belgische bedrijfje TagTagCity kreeg de award voor Europese start-up van het jaar. TagTagCity vertrekt van de vraag hoe je multimediacontent over een bepaalde locatie vlot bij de smartphonegebruiker kan krijgen. “We hebben een platform gecreëerd waarmee je als winkeleigenaar of als culturele instelling een gestandaardiseerde mobiele website kan creëren op een kostenefficiënte manier”, zegt medeoprichter en initiatiefnemer Stijn Vander Plaetse. “De sites worden toegankelijk gemaakt met behulp van stickers waarop een QR-code en een verkorte URL vermeld staan, en waarin een NFC-chip verwerkt is.”

Smartphonegebruikers hoeven enkel de korte URL in te tikken in hun browser, de QR-code te scannen of met hun toestel langs de NFC-chip te vegen om op de mobiele website van de winkelier of van de culturele instelling terecht te komen, er hoeven met andere woorden geen apps geïnstalleerd te worden (of toch niet in eerste instantie).

“Geïnteresseerden zijn volledig vrij om te kiezen welke content ze in ons backend systeem plaatsen”, gaat Vander Plaetse verder. “Dat kunnen tekst- en videofragmenten zijn, maar ook links naar Facebook of Wikipedia, of naar de traditionele eigen website. Waar heel wat handelaars vroeger duizenden euro’s staken in een site die vaak niet bezocht werd, kunnen ze nu op enkele minuten tijd een mobiele beleving creëren die bijna gratis is.”

“Waarom we gebruik maken van stickers? Om de herkenbaarheid te vergroten, en voor het gebruiksgemak. Hoeveel mensen kennen en gebruiken Google Goggles denk je? Toegegeven, iemand die 1 sticker ziet hangen gaat denken: ‘alweer iets nieuws’, zonder er veel aandacht aan te besteden. Maar als je tien TagTagCity-bakens ziet hangen in 1 straat, ga je snel geneigd zijn om het eens uit te proberen.”

Brussel TagTagCity is ook een geolocatietoepassing. Wie naar TagTagCity.com surft, komt meteen te weten welke handelaars of welke instellingen in de buurt een mobiele TTC-website aanbieden. “In Brussel werken we samen met Visit Brussels. Daar hebben we op twee maanden tijd al 600 locaties van een sticker voorzien en toegevoegd aan het systeem. Daarnaast is er een akkoord met het Office de Tourisme in Brussel en Wallonië, voor nog eens 1.500 extra sites met een toeristische waarde.”

Het businessmodel achter de start-up? “Geïnteresseerden betalen eenmalig 60 euro voor de sticker en de creatie van de webstek op het backend content management systeem”, aldus nog de Vander Plaetse. “En handelaars of uitbaters van niet-commerciële instellingen kunnen via ons systeem ook digitale kortingsbonnen aanbieden aan de mensen die hun sticker scannen. Op dergelijke ‘value added’-services verdienen wij dan ook een centje. Zo vragen we vijf cent wanneer een coupon die geüpload werd naar ons systeem, gebruikt wordt. Handelaars zien daar geen graten in, want het afprinten van een flyer kost evenveel.”

“Momenteel broeden we op heel wat ‘value added’-services met derden”, klinkt het nog. “Zo gaan we in Knokke een gift-card lanceren in samenwerking met Monizze. Er zullen daar cadeaubonnen verkocht worden variërend tussen 15 en 50 euro, en de gelukkigen die een dergelijke kaart krijgen, kunnen dat geld spenderen op de locaties met een TagTagCity-sticker. We geloven sterk in een open ecosysteem, en willen zoveel mogelijk partners aantrekken die ons fysiek baken willen gebruiken voor (online)diensten.”

Binnen het jaar hoopt TagTagCity 6.000 locaties te kunnen ‘taggen’ in ons land, al is het de bedoeling om snel internationaal te gaan. De start-up werd onlangs ook geselecteerd voor het iStart-project van het IBBT, en in Luxemburg kregen Vander Plaetse en co de award voor Europese start-up van het jaar (uit een lijst met meer dan 100 inzendingen). Momenteel werken er vier mensen voor TagTagCity, dat werd opgestart met een startkapitaal van slechts 6.000 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content