Bookmark je muziekervaring

17/09/09 om 08:00 - Bijgewerkt om 07:59

Bron: Datanews

Toen Napster rond de eeuwwisseling ontstond, werd het Frederik De Wachter, die net een aantal jaren bij muziekverdeler N.E.W.S. gewerkt had, duidelijk dat je veel eenvoudiger muziek zou kunnen ontdekken en kopen dan destijds het geval was: "Ik kwam toen op het idee om in te pikken op het grote bereik dat radio als medium heeft door luisteraars via een sms het liedje dat ze horen te laten aankopen in een online winkel."

Toen Napster rond de eeuwwisseling ontstond, werd het Frederik De Wachter, die net een aantal jaren bij muziekverdeler N.E.W.S. gewerkt had, duidelijk dat je veel eenvoudiger muziek zou kunnen ontdekken en kopen dan destijds het geval was: "Ik kwam toen op het idee om in te pikken op het grote bereik dat radio als medium heeft door luisteraars via een sms het liedje dat ze horen te laten aankopen in een online winkel."

Het duurde echter tot vorig jaar voor hij businesspartners vond. Het IBBT organiseerde toen het iBoot Camp, waarop teams met een beloftevolle technologische vondst een aantal workshops konden doorlopen met als eindresultaat een businessplan. "Ons idee werd daar goed ontvangen," aldus De Wachter, "waardoor we later financiering ontvingen van iVenture, het investeringsfonds van het IBBT."

In oktober richtte De Wachter zo Tagger.fm op samen met Gunther Vincke, Tim Rootsaert en Bart De Waele. "Met Tagger.fm willen we het heel eenvoudig maken om je interesse in muziek te bookmarken. Als je naar een radiozender aan het luisteren bent en meer informatie wil over het liedje dat je hoort, stuur je een sms of ga je naar onze website. Dan begint je ontdekkingstocht naar andere muziek, je kan playlists aanmaken en delen met je vrienden, de muziek aankopen, ..." Daarnaast staan er ook samenwerkingen met concertorganisatoren op stapel: wie naar een concert gaat, kan dan via zijn gsm informatie over de liedjes opvragen.

Niet alleen de gebruikers hebben er wat aan, ook de partners van Tagger.fm, zo legt De Wachter uit: "Een radiostation, concertorganisator of sponsor kan zijn doelpubliek beter leren kennen door te kijken naar welke muziek ze taggen." Het is vooral uit deze business-to-business aanpak dat Tagger.fm geld zal moeten halen, want percentjes op online aankopen of concerttickets zijn volgens De Wachter te beperkt. Er is volgens hem behoorlijk wat interesse van partners: "Concertorganisatoren, artiesten en sponsors hebben veel oog voor onze aanpak, maar de Vlaamse radiomakers zijn wat conservatief op dit vlak. Er is echter ook interesse van buitenlandse radio's." De Wachter steekt dan ook niet onder stoelen of banken dat de ambities van Tagger.fm op termijn internationaal reiken, eens de haalbaarheid van het businessmodel lokaal aangetoond is.

PaspoortNaam: Tagger.fm, http://www.tagger.fmZetel: GentOprichting: oktober 2008Aantal mensen: 4Investeringen en/of subsidies:- eigen kapitaal- 60.000 euro IWT-subsidies en 60.000 euro achtergestelde lening van het Vinnof- 300.000 euro converteerbare lening van iVenture

Onze partners