Cream: De David van de integratie

28/08/09 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Datanews

De drie oprichters van Cream - Fransen die hun sporen in België verdiend hebben - kunnen samen op meer dan 20 jaar ervaring in integratie en EAI bogen.

De drie oprichters van Cream - Fransen die hun sporen in België verdiend hebben - kunnen samen op meer dan 20 jaar ervaring in integratie en EAI bogen.

Arik, Damien en Cécile zijn van oordeel dat er op de Belgische markt plaats is voor een bedrijf in soa-consulting (services oriented architecture). Bijzonder is wel dat de dienstverlening ook de aspecten technologisch meesterschap, vakkennis en menselijke dimensie omvat die als evenwaardig worden beschouwd.

De ambitie van Cream is de menselijke component en het technologische gedeelte met elkaar te verbinden in het kader van 'practices', dit zijn domeinen van technologische competenties. In een eerste fase worden integratie en soa-diensten aangeboden dankzij de technische inbreng van Sylvain Bouxin, een van de partners. Er wordt voornamelijk gemikt op de sectoren energie, media, bank/financiewezen, telecom, farmaceutica en postdiensten. Cream richt zich vooral tot grote ondernemingen (Bel 20) en innoverende start-ups, met de belofte de ROI van hun soa-projecten te optimaliseren en/of hun concurrentievermogen te verbeteren. Cream onderscheidt zich ook door zijn bereidheid om zijn kennis aan de klant over te dragen. "Het is niet de bedoeling om voor eeuwig bij de klant te blijven", zegt Cécile Vicard, die ook weigert om aan bodyshopping te doen. "Het ideaal zou zijn om snel een tastbare ROI voor de klant te bereiken."

Cream heeft vandaag een tiental personeelsleden die werken rond soa-integratieprojecten maar zegt snel te willen uitbreiden tot een dertigtal specialisten. En hoewel er al enkele contracten getekend zijn, wil het bedrijf geen namen noemen. Voor dit jaar zouden er vier klanten gecontracteerd zijn. Binnen 18 tot 24 maanden worden de eerste winstcijfers verwacht.

Zodra de soa-activiteit op kruissnelheid draait, hoopt Cream er ook andere technologieën bij te nemen zoals SAP of Enterprise 2.0 (en dan met name wiki's en collaboratieve portaalsites) maar ook R&D. Het streefdoel is om over vijf jaar te komen tot een half dozijn actieve practices. "Bovendien willen wij jongeren opnieuw naar it krijgen", aldus Cécile Vicard. Zij ziet ook een internationale toekomst weggelegd voor Cream, onder meer als innovatieschakel met Israël (telecom) en de Verenigde Staten (software). Maar de menselijke dimensie en meer flexibiliteit dan de grote marktspelers blijven de grote troeven.

PaspoortNaam: Cream, www.creamconsulting.comZetel: BrusselOprichtingsjaar: 2009Personeel: 10 personenInvesteringen en/of subsidies: eigen middelen

Onze partners