Een marktplaats voor cross-marketing

28/11/08 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Datanews

Toen Sam Desimpel bij eBay werkte, moest hij met een klein budget klanten vinden in verschillende nichemarkten voor specifieke doelgroepen zoals stripverhaalfanaten of autotuners. Vaak was de enige manier om hen te bereiken een cross-marketing deal met andere bedrijven. In het vinden en benaderen van de juiste partners kroop veel tijd en Desimpel wou zo'n deals eenvoudiger maken. En zo was het idee van IntroNiche geboren: een marktplaats waar bedrijven promotiekanalen kunnen ruilen.

Toen Sam Desimpel bij eBay werkte, moest hij met een klein budget klanten vinden in verschillende nichemarkten voor specifieke doelgroepen zoals stripverhaalfanaten of autotuners. Vaak was de enige manier om hen te bereiken een cross-marketing deal met andere bedrijven. In het vinden en benaderen van de juiste partners kroop veel tijd en Desimpel wou zo'n deals eenvoudiger maken. En zo was het idee van IntroNiche geboren: een marktplaats waar bedrijven promotiekanalen kunnen ruilen.

Desimpel geeft een voorbeeld van een deal die echt gebeurd is via het platform van IntroNiche: "De website Myngle biedt online taalcursussen aan, maar heeft nog maar weinig bezoekers. De website vergelijk.be heeft daarentegen heel veel bezoekers, maar zij hebben voor hun wedstrijden prijzen nodig. Via een zoekertje op de website van IntroNiche kunnen zij rechtstreeks met elkaar in contact komen en een deal sluiten waardoor vergelijk.be de winnaars van zijn wedstrijd een online taalcursus bij Myngle geeft. Myngle krijgt hierdoor meer bezoekers en vergelijk.be kan prijzen uitdelen." Desimpel denkt in het komende jaar zo'n 5000 bedrijven op deze manier met elkaar in contact te brengen.

Wat is dan het businessmodel? "De website blijft gratis tot we een kritische massa bereikt hebben. Daarna gaan we een vast bedrag per zoekertje vragen, zoals dat ook gebeurt op immo- of vacaturewebsites. Tot die tijd komen we rond met de occasionele reclame op de website en door ons te bootstrappen: Wouter Cuypers en ik hebben allebei een dagjob waarmee we IntroNiche financieren in plaats van vreemd kapitaal aan te trekken. Ik heb het bedrijf een jaar geleden opgezet als een low-cost operatie, waardoor de nood aan kapitaal relatief laag is. We zijn dus niet actief op zoek naar durfkapitaal."

Desimpel gelooft dat de huidige economische toestand voor IntroNiche meer een opportuniteit biedt dan een probleem: "We geloven dat veel bedrijven echt voordeel zullen halen uit ons systeem. Bedrijven hebben goede reclame nodig, maar willen daar in deze crisistijden zeker geel geld aan besteden. Elk bedrijf heeft echter wel iets weg te geven, zoals proefabonnementen, proefexemplaren, monsters of kortingen. En wat het ene bedrijf wil weggeven als promotie, kan een ander bedrijf als cadeau gebruiken voor klantenbinding. Een win-win situatie dus."

Naam: IntroNiche, [www.introniche.com]Hoofdkwartier: Brussel Oprichting: december 2007Aantal mensen: 2Investeringen en/of subsidies: eigen middelen

Onze partners