Google Analytics op je desktop

Twee jaar geleden stortte Nicolas Lierman zich voor rekening van meerdere klanten op de verificatie van de parameters van Google Analytics, de tool om het websitegebruik te analyseren. Dat werk bleef niet ongemerkt en midden 2008 trok Lierman naar de Verenigde Staten om er voor Broadchoice als innovation architect te werken aan extensies voor Google Analytics op basis van de AIR-technologie van Adobe.

Twee jaar geleden stortte Nicolas Lierman zich voor rekening van meerdere klanten op de verificatie van de parameters van Google Analytics, de tool om het websitegebruik te analyseren. Dat werk bleef niet ongemerkt en midden 2008 trok Lierman naar de Verenigde Staten om er voor Broadchoice als innovation architect te werken aan extensies voor Google Analytics op basis van de AIR-technologie van Adobe.

Dat vlot zo goed dat hij uiteindelijk vorm geeft aan Polaris, een widget om op de desktop de statistische gegevens van Google Analytics te raadplegen. Binnen de kortste keren wordt het product een succes met meer dan 200.000 downloads op nauwelijks een paar maanden tijd. Polaris wordt zo de meest gedownloade AIR-toepassing. De toepassing biedt integratiemogelijkheden met InternetVista, de monitoringtool voor websites en onlineapplicaties.

Als Lierman in januari 2009 terugkeert naar België ziet hij voldoende potentieel in Polaris om er een bedrijf rond op te zetten. Hij vindt de nodige partners en fondsen om Desktop Reporting te creëren. “Alles wat Polaris kan, kan Google Analytics zelf ook”, erkent Sebastien Doyen, mede-oprichter en verantwoordelijke business development van Desktop Reporting. “Polaris is echter een tool die rechtstreeks toegankelijk is vanaf de desktop en de gebruikers in staat stelt om zelf de beschikbare gegevens te gebruiken, zonder dat ze met Google Analytics in aanraking komen of een beroep moeten doen op een it’er.” Bovendien is de widget een stuk gebruiksvriendelijker. Doyen voegt eraan toe dat Polaris sinds mei liefst 30.000 keer gedownload is. “62% van de gebruikers zeggen het minstens een keer per dag te gebruiken, gemiddeld gedurende 21 minuten” en dat “zonder marketinginspanningen”.

Een mooi product dus maar vooralsnog ook een gratis product dat slechts betalend is als je gelijktijdig meerdere Google Analytics profielen hanteert. Hoe ver staat het businessplan van Desktop Reporting? “Polaris is in de eerste plaats bedoeld om nieuwe klanten aan te trekken. Binnenkort stellen we Dopac voor. Dat is een compleet dashboard met drag & drop-functies dat de gebruiker volledige controle geeft over zijn gegevens en die tevens kan exporteren in formats als XML enz.”

In een volgende fase zal het bedrijf Polaris voor mobiele toestellen introduceren en volgend jaar Dopac Plus dat een nauwere integratie met Salesforce, DoubleClick en Google Analytics mogelijk moet maken. “Het wordt een intelligente interface voor het beheer van bedrijfsgegevens”, vat Doyen Dopac Plus samen. Het pakket maakt ook een lokale database aan waardoor gegevens offline geanalyseerd kunnen worden.

Desktop Reporting telt momenteel 3 medewerkers. De start-up zoekt nog ontwikkelaars en bijkomende fondsen voor het onderzoekswerk. Over 2 jaar hoopt het bedrijf een twintigtal mensen aan het werk te zetten en 2 tot 3 topproducten te kunnen aanbieden.

Paspoort

Naam: Desktop Reporting, http://www.desktop-reporting.com

Zetel: Brussel

Opgericht in: 2009

Medewerkers: 3 personen

Investeringen en/of subsidies: Eigen vermogen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content