Hou je adresboek up-to-date met Aztrix

18/01/16 om 11:59 - Bijgewerkt om 12:46

Contactgegevens invullen en delen: we doen het voortdurend. En dan verliezen we ze. Of ze zijn niet meer up-to-date. Met zijn start-up Aztrix wil Karel Ribbens een dynamisch, immer actueel adresboek bieden. En de gebruiker krijgt de complete controle.

Hou je adresboek up-to-date met Aztrix

© iStock

"Ongelofelijk toch, hoe je zelfs in deze internettijden nog steeds voortdurend je contactgegevens moet zitten invullen?" Karel Ribbens kan het niet geloven hoe statisch dat allemaal nog werkt. "Ik heb je nu leren kennen en heb je gsmnummer. Als ik nu meer gegevens wil moet ik dat allemaal manueel gaan invullen in mijn adresboek, als jij je ergens moet aanmelden hetzelfde verhaal. Dat klopt toch niet?"

En dus bedacht Ribbens Aztrix, een app en website die er voor zorgt dat je gegevens worden gedeeld met wie jij wil, zodat je het geen honderd keer moet tikken en je contacten zeker zijn dat ze de laatste, juiste gegevens hebben.

"Er zijn twee manieren: of je meldt je zelf aan op de site, of iemand anders nodigt je uit via een sms of email. De gegevens die ze al van jou hebben, hoef je zelf al niet meer in te typen bij de registratie en kan je bevestigen of aanpassen. Vanaf dan is het eenvoudig: een andere persoon kan je op basis van je gsmnummer of mailadres contacteren en vragen om meer gegevens. Jij beslist wat die persoon in kwestie mag zien, zodat je ten allen tijde controle hebt over je privacy."

Want dat hete hangijzer gaat Ribbens niet uit de weg. "Er is geen sprake van dat wij je gegevens te gelde maken, want daarmee zouden we ons enkel in de voet schieten. En dankzij ons win je een heel stuk transparantie; je hebt zicht op wie wat van je weet."

Nu grote bedrijven volgens de Data Protection Act niet langer zomaar gegevens van klanten mogen bijhouden zonder hun toestemming, ligt daar volgens Ribbens een grote markt bloot. "Nu al betalen ze heel wat om databases aan te kopen vol gegevens. Door met Aztrix in zee te gaan zijn ze zeker dat ze juiste gegevens hebben, zodat er heel wat op fout besteld drukwerk en andere post bespaard kan worden. En daar zie ik mijn businessmodel: niet de gebruiker betaalt, maar bedrijven die van de gegevens willen gebruik maken -- als jij daar dus je toestemming voor geeft -- wel. Eigenlijk is het dus een win-winsituatie. Als individu kun je op elk moment je persoonlijke gegevens beheren en delen met mensen of organisaties die je relevant vindt. En bedrijven of organisaties kunnen efficiënter en meer gericht hun contacten benaderen, omdat ze over de juiste gegevens beschikken."

Naar eigen zeggen heeft Ribbens ondertussen met vele grote spelers gesprekken gehad, maar voor zij kunnen toehappen moet Aztrix eerst grondig gebruikt worden. Hoe hij dat hoopt te realiseren? "Mond-aan-mond", klinkt het: "door mensen die gegevens beginnen uitwisselen, en daarnaast kunnen we ook suggesties doen. Woon je in Mechelen dan kan Aztrix je suggereren om je gegevens ook te delen met een locale leverancier, mocht je daar klant zijn. En zo moet het zich als een olievlek verspreiden. Niet alleen bedrijven komen in aanmerking. Ook organisaties, verenigingen en overheden kunnen hun voordeel doen met Aztrix."

"Friends, family en fools"; daaraan had Ribbens genoeg om tot op heden voor Aztrix 1 miljoen euro bij elkaar te krijgen. "We hebben ook twee keer subsidie van het Brussels Innovatiefonds Innoviris ontvangen. Door hun steun hebben we een prototype kunnen ontwikkelen. We zijn nu in een beperkte groep aan het testen , om dan binnenkort te lanceren. Daarna kunnen we zien of er extra middelen nodig zijn. Sowieso denk ik dat we minder nood aan geld hebben maar eerder aan "smart money"; mensen die ons netwerk kunnen versterken of aanvullen, die begrijpen wat we doen."

Rest nog de vraag waar de naam Aztrix vandaan komt. Ribbens lacht. "Met twitter is de hashtag al geclaimd, en ik merkte dat de asterix nog vrij was. Die wordt meetal gebruikt als teken dat er elders meer informatie te vinden is, en zo willen we die ook gebruikt doen worden; dat je bij het doorgeven van een telefoonnummer of emailadres een sterretje kunt zetten als teken dat je op Aztrix zit, en je je gegevens wil delen."

Aztrix*

Maatschappelijke zetel: Brussel

Aantal vennoten: 2

Op zoek naar investeerders?: op zoek naar smart money dat hun netwerk kan verrijken.

Website:www.aztrix.me

Onze partners