ICsense: 'De wereld is een dorp in onze business'

07/12/07 om 12:00 - Bijgewerkt om 11:59

Bron: Datanews

Sommige start-ups kunnen er enkel van dromen, maar het Leuvense ICsense was van bij de oprichting winstgevend. "Dit jaar haalden we 1,1 miljoen euro omzet met 15 mensen, voor volgend jaar verwachten we 1,7 miljoen euro met zo'n 20 mensen", zegt Bram De Muer, één van de vier oprichters en ceo van het bedrijf. "We klokten al elke keer boven de doelstellingen af."

Sommige start-ups kunnen er enkel van dromen, maar het Leuvense ICsense was van bij de oprichting winstgevend. "Dit jaar haalden we 1,1 miljoen euro omzet met 15 mensen, voor volgend jaar verwachten we 1,7 miljoen euro met zo'n 20 mensen", zegt Bram De Muer, één van de vier oprichters en ceo van het bedrijf. "We klokten al elke keer boven de doelstellingen af."

ICsense werkt op twee sporen. Aan de ene kant biedt het bedrijf als toeleverancier diensten aan voor chipontwerp, onder meer analoog, gemengd analoog en voor hoge spanningen (tot 100 volt). Afnemers vindt het bedrijf onder meer in de automobielindustrie en de medische sector. De andere helft van de omzet haalt het bedrijf uit de ontwikkeling van sensorsystemen op maat. Het is vooral daar dat De Muer "erg veel potentieel" ziet. "De klant heeft een idee, een oplossing nodig om iets te meten", legt hij uit. "Wij stappen van bij het begin mee in dat denkproces en ontwikkelen het uiteindelijke product. Concreet kopen we de nodige sensoren aan en integreren die met een chip van ons op een drager. We voegen hier een draadloze link toe of daar een processor, afhankelijk van de noden. Dat moet een product opleveren dat niet als dusdanig op de markt bestaat: compacter, met een lager vermogen en betere performantie. Op maat dus." Zo bouwde ICsense onder meer een sensorsysteem voor tandprotheses, dat de krachten moet meten die op een prothese ingrijpen. "Draadloos natuurlijk", grinnikt De Muer.

"Natuurlijk zijn er andere bouwers van sensorsystemen op de markt, maar wij maken ze op maat. Er zijn weinigen die dat doen." Al snijdt dat mes aan twee kanten, beseft De Muer. "Onze ontwikkelingen zijn niet goedkoop, dus veeleer gericht op grote klanten. We spreken dan van meerdere tienduizenden afnames per jaar van een product. Voor de doorsnee kmo is dat vrij duur, al hangt dat natuurlijk af van het voordeel dat de oplossing biedt." Onder de grote bedrijven is zowat iedereen potentiële klant. "We hebben op die manier nog een aantal mooie leads in de pijplijn, maar anderzijds is de doelgroep, wegens zo groot, moeilijk te bereiken." Het verklaart meteen de internationale focus van ICsense. Het bedrijf haalt 30 procent van de omzet in ons land. "Tja, de wereld is een dorp in onze business..."

Naam: ICsense, [www.icsense.com]Hoofdkwartier: LeuvenOprichting: 2004Aantal mensen: 15Investeringen en/of subsidies:Allegro Investment Fund, Gemma Frisius Fund II, Business angels

Onze partners