Lagere drempel voor softwarepakketten

13/03/09 om 09:00 - Bijgewerkt om 08:59

Bron: Datanews

Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn, een idee voor een ict-start-up. Dat bewijst Smart Sunday, dat eind 2008 werd opgericht door 3 jonge ondernemers.

Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn, een idee voor een ict-start-up. Dat bewijst Smart Sunday, dat eind 2008 werd opgericht door 3 jonge ondernemers.

Het West-Vlaamse bedrijfje ontwikkelt een 'pay-per-use'-systeem voor software. "Utility computing dus", hoor ik u mompelen. Niet helemaal, al hanteert ceo Koen Victor wel degelijk de vergelijking met de traditionele telefoon-, gas- of elektriciteitsrekening. "Vaak is de instapkost van veel softwarepakketten te hoog", legt hij uit. Hij geeft het voorbeeld van zijn eigen studententijd. "Voor beperkte projecten hadden we soms kwalitatieve software nodig. De vraag was of we daarom ook het hele pakket moesten aankopen, want dat was natuurlijk duur. Zo belanden veel gebruikers bij illegale kopieën. Om dat tegen te gaan, moet je ervoor zorgen dat de instapkost voor je pakket interessant wordt."

De toepassing van Smart Sunday wordt dus eigenlijk in bestaande pakketten - in SaaS-vorm of bij desktoppakketten - geïntegreerd en meet het gebruik van de aanwezige functionaliteiten van een pakket. De klant betaalt vervolgens enkel voor dat specifieke gebruik. Noem het een soort licentiesysteem, een ondersteuningspakket. De klanten van Smart Sunday zijn de softwarefirma's. "De b2b-markt is voor ons product het best benaderbaar. B2c is iets voor de langere termijn." Twee klanten, één in software voor beeldverwerking en één met een boekhoudpakket, lanceren binnenkort een versie waarin het product van Smart Sunday zit verwerkt.

De echte meerwaarde van het systeem is, aldus Victor, dat het zowel aan de kant van de maker als aan gebruikerszijde voordelen biedt. "Het voordeel voor de softwarebedrijven is dat ze geen middelzware of lichte versies van hun software meer moeten bouwen. Gebruikers betalen gewoon voor de functionaliteiten die ze nodig hebben in een pakket. Dat verlaagt bij de softwaremakers de ontwikkelkost en verhoogt het rendement. De klanten kunnen tegen een erg billijke prijs een pakket beginnen gebruiken." Wel zorgt Smart Sunday, in samenspraak met de klant, voor bepaalde tariferingschema's om mogelijke mistoestanden tegen te gaan (vb. heel groot gebruik van heel weinig functionaliteiten).

Smart Sunday is nog piepjong, toch verwacht Victor tegen eind volgend jaar 2 à 3 extra mensen in huis te willen hebben, zowel technische als marketingprofielen. De omzet zal gelijke tred moeten houden. Volgend jaar hoopt Victor op zo'n 60 à 70 klanten.

Naam: Smart Sunday, [www.smartsunday.com]Zetel: KortrijkOprichting: 2008Aantal mensen: 3Investeringen en/of subsidies:- Eigen kapitaal- Eind dit jaar steun bij het IWT

Onze partners