Limnee: Rekruteringstool gebruikt sociale netwerken

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De beste vacatures hoor je vaak ‘via via’. Maar voor bedrijven die rekruteren is het erg moeilijk om de controle en het overzicht te behouden over zulke ‘mondelinge aanbevelingen’.

De beste vacatures hoor je vaak ‘via via’. Maar voor bedrijven die rekruteren is het erg moeilijk om de controle en het overzicht te behouden over zulke ‘mondelinge aanbevelingen’. Hoe ga je bepalen wie er een interessant profiel heeft aangebracht, en belangrijker: wie krijgt de eventuele bonus die daarmee gepaard gaat?

De Antwerpse start-up Limnee brengt een toepassing op de markt die hier iets aan doet. “Eigenlijk vergemakkelijken we mond-op-mond rekrutering door het inzetten van sociale netwerken”, geeft ceo Johannes Peeters een woordje uitleg. “Mensen kunnen met behulp van onze toepassing collega’s of vrienden op de hoogte brengen van vacatures, en dit via sociale netwerken zoals Facebook, LinkedIn en Twitter.”

Het proces begint bij de rekruteerder van een bedrijf. Hij geeft de vacature in, en bepaalt via welke sociale netwerken ze verspreid dient te worden. Er kan ook geselecteerd worden welke werknemers bij de operatie betrokken worden.

“Ofwel negeer je een aanbieding, ofwel solliciteer je zelf voor de betrekking, ofwel stuur je ze door naar iemand in je contactenlijstje”, somt Peeters de drie mogelijkheden op. “In het laatste geval kan de persoon in kwestie hetzelfde doen. En zo kan je verder gaan tot de aanwerving helemaal rond is.”

Limnee maakt met andere woorden een virtuele mond-op-mond ketting zichtbaar, opdat er kan gekeken worden naar wie welke persoon aanbeveelt voor een bepaalde functie, en opdat er kan bepaald worden wie de ‘incentive’ krijgt voor het invullen van de vacature. “Hoe korter de ketting, hoe waardevoller de kandidaat, omdat er gestart wordt bij mensen die het bedrijf het beste kennen. En door gebruikers de mogelijkheid te bieden een boodschap toe te voegen, kunnen we het algemene karakter van generieke vacatures overstijgen.”

Peeters werkte het idee voor de start-up uit tijdens de lessen entrepreneurschip aan de VUB. “Op dit moment zijn we met vier vaste mensen: Mitchell Cap neemt de commerciële en de fiscale kant voor zijn rekening, Adriaan Peeters is cto, Peter Leurs zorgt voor de implementatie, en ikzelf ben zaakvoerder.”

“Omdat we alles zelf ontwikkeld hebben, zijn we van start kunnen gaan met een minimaal investeringsbedrag”, klinkt het nog. “Aanvankelijk zullen we onze applicatie aanbieden in een saas-model, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat we overschakelen naar een licentiemodel, en dat Limnee Recruitment geïntegreerd wordt in bestaande hr-applicaties.”

Het platform is geschreven in Java, en maakt gebruik van het Vaadin webapplicatie framework. In september moet de pilootfase van start gaan met de eerste rist klanten, “tegen gereduceerd tarief, al betalen bedrijven slechts wanneer ze daadwerkelijk iemand hebben aangenomen.”

Paspoort

Naam: Limnee

Zetel: Wijnegem

Oprichtingsjaar: 2010

Personeelsbestand: 4 vaste personen.

Investeringen: 6400 euro startkapitaal uit eigen zak.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content