Metrum: Controle verwerven

17/10/08 om 09:00 - Bijgewerkt om 08:59

Bron: Datanews

Het jonge bedrijf Metrum is op initiatief van Pascal Plezer in mei 2007 ontstaan uit de schoot van Resultance, een bedrijf gespecialiseerd in de verbetering van processen en organisaties en change management.

Het jonge bedrijf Metrum is op initiatief van Pascal Plezer in mei 2007 ontstaan uit de schoot van Resultance, een bedrijf gespecialiseerd in de verbetering van processen en organisaties en change management.

De kern van zijn vakgebied? "Pragmatische oplossingen aanbieden op het vlak van business intelligence, planning, beheer en follow-up van audits, het beheer van klantenrelaties (crm) en samenwerkingsbeheer", zo vat bedrijfsleider Benoît Collin het samen.

Collin heeft een lange it-carrière achter de rug, onder meer als cio bij Cockerill-Sambre, Usinor en IBA. In 2007 ging hij dan bij Resultance aan de slag.

"Het is in het kader van contracten bij Resultance dat we bij sommige klanten onopgeloste problemen ontdekten op het vlak van projectbeheer. Vandaar het idee om eenvoudige en pragmatische oplossingen te zoeken zodat die ondernemingen de controle konden verwerven over hun informatie en hun middelen." En dat voornamelijk in het kader van projecten rond business intelligence.

Daartoe heeft het bedrijf verschillende hulpmiddelen uitgedokterd, waaronder Metrix Services, een tool voor de planning van de activiteiten van een departement, support centre of O&O-afdeling. Desgewenst wordt zo'n tool gecombineerd met een oplossing voor de optimalisatie van een dienst die dan bvb. mensen toewijst daar waar ze op een bepaald moment het hardst nodig zijn. Pragmatisme is daarbij de boodschap. "Meestal is de informatie wel aanwezig in de onderneming, maar niet op gestructureerde wijze, en Excel biedt geen consolidatiemogelijkheden aan. Ons product is bovendien webgebaseerd", benadrukt Collin.

Als referentie citeert Metrum onder meer Dexia, dat een tool heeft geïnstalleerd voor de verbetering van de klantendienst. "De invoer van een crm-pakket zou twee jaar geduurd hebben, terwijl we met dit product op drie maanden klaar waren."

Metrum is vooral in België en Luxemburg actief, in hoofdzaak in het kader van BI-projecten (in het verlengde van Resultance). Volgend jaar wil het zijn werkterrein ook naar Noord-Frankrijk uitbreiden, en externe groei wordt overwogen. "Wij zorgen voor pragmatische oplossingen en de markt weet dat", aldus nog Benoît Collin, die eraan toevoegt dat de projecten van Metrum nooit langer dan negen maanden duren.

Van zeven in mei 2007 is het personeelsbestand nu al gegroeid tot achttien medewerkers. "De Resultance-groep staat nog altijd achter ons, zowel om projecten voor te stellen als om ons te financieren." In 2007 werd een omzet gehaald van 800.000 euro en het doel voor 2008 is 1,2 miljoen euro, met "een jaarlijkse groei van 20 tot 40 procent voor de komende jaren."

Naam: MetrumZetel: LuxemburgOprichting: 2007Aantal mensen: 18 Investeringen en/of subsidies: aandeelhouderschap gecontroleerd door Resultance.

Onze partners