Mobiya: De potentiële goudmijn van de mobiele zoekertjesmarkt

België telt weinig ‘web 2.0’-start-ups, maar het half Belgisch-half Britse Mobiya mag wel onder die noemer geklasseerd worden. Al richt het bedrijf zich eigenlijk vooral op het nog weinig ontgonnen potentieel van de mobiele wereld, in het bijzonder die van mobiele zoekertjes. “De evolutie op de mobiele markt lijkt sterk op die van het internet 10 jaar geleden. Mobiele advertenties vormen de derde generatie zoekertjes, na advertenties in gedrukte media en op het web”, legt Sacha Vekeman uit, vice-president business development. Vekeman stampte Mobiya in 2006 uit de grond. Hij deed dat samen met zijn vroegere collega bij NTT Online, Martin Davis, die nu ook ceo is van de start-up. Davis opende een kantoor nabij Oxford, Vekeman in Gent.

België telt weinig ‘web 2.0’-start-ups, maar het half Belgisch-half Britse Mobiya mag wel onder die noemer geklasseerd worden. Al richt het bedrijf zich eigenlijk vooral op het nog weinig ontgonnen potentieel van de mobiele wereld, in het bijzonder die van mobiele zoekertjes. “De evolutie op de mobiele markt lijkt sterk op die van het internet 10 jaar geleden. Mobiele advertenties vormen de derde generatie zoekertjes, na advertenties in gedrukte media en op het web”, legt Sacha Vekeman uit, vice-president business development. Vekeman stampte Mobiya in 2006 uit de grond. Hij deed dat samen met zijn vroegere collega bij NTT Online, Martin Davis, die nu ook ceo is van de start-up. Davis opende een kantoor nabij Oxford, Vekeman in Gent.

Het principe van de dienst van Mobiya is simpel: een consument kan zoekertjes plaatsen via sms (maar ook foto’s of video meegeven met mms). Elk zoekertje krijgt een unieke code en wordt gepubliceerd op het web of in gedrukte media. Wie wil reageren, sms’t de code naar Mobiya en krijgt de nodige contactgegevens doorgespeeld. Mobiya heeft op 3 maanden tijd 25.000 actieve gebruikers in huis gehaald. “Mensen zijn duidelijk bereid om iets te proberen met hun mobiele telefoon”, aldus Vekeman.

Buiten de indirecte inkomsten uit premium sms-tarieven, mikt Vekeman vooral op grote licentieovereenkomsten met mediaspelers. “We zouden in de toekomst kunnen optreden als een soort facilitator van zoekertjes voor de mediawereld. Een andere optie is dat we in handen komen van één grote mediagroep.” En er zijn nog meer toekomstpaden die Mobiya zou kunnen bewandelen. “We hebben nu twee jaar gemikt op mediabedrijven, maar ook adverteerders kunnen een bron van inkomsten vormen. Neem nu een motorverkoper die potentiële kopers zoekt. Ook dat zou via ons kunnen lopen. En ook sms-advertenties – niet zoals e-mailspam maar eerder ‘opt-in’ – kunnen spek voor onze bek zijn.”

“België is echter te klein voor een start-up als Mobiya”, weet Vekeman. Volgend jaar wil Vekeman in België breakeven draaien en “zichtbaar ondersteund zijn door een grote mediaspeler”. Als dat lukt, kan het bedrijf focussen op de uitbouw in het Verenigd Koninkrijk. “Binnen 3 jaar hopen we dan te kunnen doorstoten naar de Verenigde Staten.”

Naam: Mobiya, [www.mobiya.com]Zetel: Gent / Thame (VK)Oprichting: 2006Aantal mensen: 6 (+ 2 in Q1 2008)Investeringen en/of subsidies:- 2007: 250.000 bij o.a. Big Bang Ventures en Solid Ventures- Op zoek naar 1 tot 2,5 miljoen euro vers kapitaal

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content