Mollom beschermt internet tegen rommel

08/12/08 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Datanews

Dit jaar zal er evenveel nieuwe informatie gecreëerd worden op internet als we de voorbije 5000 jaar hebben aangemaakt, aldus Dries Buytaert, oprichter en projectleider van het Drupal-project.

Dit jaar zal er evenveel nieuwe informatie gecreëerd worden op internet als we de voorbije 5000 jaar hebben aangemaakt, aldus Dries Buytaert, oprichter en projectleider van het Drupal-project.

Een groot deel daarvan bestaat uit spam en andere inhoud van lage kwaliteit. Daarom startte hij samen met Benjamin Schrauwen de dienst Mollom op om websites te beschermen tegen dit soort rommel. Op dit moment glippen er slechts zo'n 14 op 10.000 spamboodschappen door het net van Mollom, en dat aantal verbetert steeds. "Als Mollom een fout maakt, kan de beheerder van de website dat rapporteren, waarop het systeem hieruit leert. Zo werken duizenden mensen samen aan een spamfilter," legt Buytaert uit.

Mollom is nu druk bezig aan een aantal nieuwe features voor de komende zes maanden. Zo is er taaldetectie, die kan gebruikt worden om bezoekers automatisch berichten in hun taal te zenden. Met een andere functie wil Buytaert nog breder gaan: "We willen met Mollom de kwaliteit van commentaren en forumdiscussies op websites optrekken. Een algemene kwaliteitsscore houdt rekening met allerlei factoren: is de hele tekst in hoofdletters of kleine letters geschreven, zijn er leestekens gebruikt, zijn er moeilijke woorden gebruikt, enzovoort. Op basis van die score kunnen bepaalde berichten dan automatisch worden geplaatst of tegengehouden voor moderatie." Een derde functie die er aankomt is het koppelen van een reputatie aan een OpenID-account: je kan dan een reputatie opbouwen op één website en meenemen naar een andere..

Op het moment van schrijven werden al 15 miljoen spamboodschappen tegengehouden bij zo'n 3800 actieve websites. "Het aantal websites dat Mollom gebruikt neemt maandelijks met ongeveer 30 procent toe, we hopen dan ook binnen 12 maanden zo'n 100.000 websites te beschermen," rekent Buytaert uit. "De basisdienst is gratis, maar we hebben ook al tussen de 50 en 100 betalende klanten voor ons Mollom Plus-programma, waaronder grote namen zoals Sony BMG met zijn websites voor Britney Spears, Justi Timberlake en Ozzie Osborne. Mollom Free en Mollom Plus hebben dezelfde features, maar de Free-versie is beperkt op aantal commentaren en biedt niet de 99,9 procent betrouwbaarheid van Mollom Plus." Mollom wil binnenkort met een softwarepartnerprogramma en affiliate programma starten, zodat websitebouwers Mollom Plus aan hun klanten kunnen aanbieden en daarvoor een vergoeding krijgen. "Met zo'n commercieel ecosysteem rond Mollom denken we geen externe financiering nodig te hebben," aldus Buytaert.

Naam: Mollom, [www.mollom.com]Hoofdkwartier: AntwerpenOprichting: 1 april 2008Aantal mensen: 2Investeringen en/of subsidies: eigen middelen

Onze partners