Numeri’zik: online radio voor bedrijven

Er zijn passies die terugkeren als een boemerang. Guillaume Tilleul was van kleins af aan al een fan van all things radio en muziek. Maar voor hij begon met Numeri’zik, maakte hij een omweggetje in it, onder meer bij IBM, waar hij 8 jaar bij als systeembeheerder en als accountmanager aan de slag was.

Er zijn passies die terugkeren als een boemerang. Guillaume Tilleul was van kleins af aan al een fan van all things radio en muziek. Maar voor hij begon met Numeri’zik, maakte hij een omweggetje in it, onder meer bij IBM, waar hij 8 jaar bij als systeembeheerder en als accountmanager aan de slag was.

Na een tijdje besloot de jongeman iets te gaan doen met zijn ‘hobby’. In 2010 maakte hij zijn liefde voor geluidsgolven concreet, en ging hij van start met een start-up rond online radio voor bedrijven. “De bestaande tools waren te duur, en de oplossingen op kleine schaal waren niet geschikt voor het bedrijfsleven”, aldus Tilleul. “Dus besloot ik om mijn eigen software te ontwikkelen.” Inmiddels wist zijn toepassing ‘Robotstream’ onder meer de RTBF te bekoren, die ze gebruikt voor maar lieft 7 internetradio’s.

Numeri’zik is echter meer dan een alleen maar een leverancier van software. “Ik ben en blijf een radiomaker”, benadrukt de jonge ontwikkelaar. Naast de technische implementatie, staat zijn bedrijfje dus ook in voor de content. Zo biedt de start-up biedt een catalogus van music streams (andere content zoals horoscopen wordt overwogen), en voegen de jongens content toe op maat, gemaakt op basis van het materiaal (teksten, interviews, muziek…) dat geleverd wordt door de klant.

Om zijn project in de picture te kunnen plaatsen, nam Tilleul deel aan een Boostcamp van het MIC in Bergen, waar hij in juni 2010 de B2B-prijs in de wacht sleepte. Zijn oorspronkelijke doelpubliek was de wereld van de KMO’s, maar al vrij snel besefte hij dat dit segment van de Belgische markt nog niet klaar was voor webradio’s.

Gelukkig kwam er spontane belangstelling uit de hoek van de grote bedrijven (bPost, Belgacom, Proximedia, …), die benieuwd waren naar het potentieel van dit medium voor hun interne communicatiestrategie. Numeri’zik begon daarom ook deze klanten te benaderen.

Om de vaak lange besluitvormingscycli in grote bedrijven op te kunnen vangen, identificeerde Numeri’zik een ander potentieel doelpubliek, namelijk dat van de buurtwinkels. Deze winkels zouden wel eens contracten op de kortere termijn kunnen opleveren. Om de nieuwe pijler concreet vorm te geven met de hulp van coaches (Idealy, La Maison de l’Entreprise) en met medefinanciering van het programma DIV Dragons, is Numeri’zik gestart met een financieel forum.

Het kapitaal dat zowel uit de openbare als privésector zou moeten komen, zal dienen om een eerste klein team te vormen met daarin onder andere een commerciële verantwoordelijke en een installateur ter plaatse.

Paspoort Benaming: Numeri’zik, www.numerizik.com

Maatschappelijke zetel: Ghislenghien Opgericht: eind 2010 Personeel: 2 personen (binnenkort 5) Financiering: eigen fondsen; eerste financieel forum aan de gang

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content