Sleek verzamelt al je data in een virtuele inhoudstafel

03/11/17 om 08:24 - Bijgewerkt om 08:24

Bron: Datanews

Vroeger was het simpel: we hadden één computer, en daar stonden al onze bestanden op. Vandaag, met tal van apparaten tegelijk in gebruik, privé- en werkaccounts naast elkaar, én opslag in the cloud, is het een soep geworden. De Antwerpse start-up Sleek creëert nu een virtuele inhoudstafel die je toestaat het overzicht te behouden.

Sleek verzamelt al je data in een virtuele inhoudstafel

© .

Het was Florian Hendrickx als consultant al opgevallen, hoe het tegenwoordig een warboel is. Documenten op de ene computer, andere bestanden in een Dropbox, iets opgeslagen in de cloud, en ergens in zijn privémailbox slingerden ook nog wat hoogst nuttige informatie rond. En daarin stond hij niet alleen. Bij de meeste van zijn collega's was het schering en inslag, waardoor informatie soms niet werd gebruikt -- niet teruggevonden, mijnheer -- of verloren gelegd.

"Dat kan beter", is wat een beetje ondernemer dan denkt, Hendrickx dus ook, en hij ontwikkelde Sleek, een virtuele manier om al je data te structureren en te ordenen. "Alle data blijft op de plek waar hij was, maar dankzij je overzicht in Sleek -- zie het als een virtuele inhoudstafel -- kun je er snel en onmiddellijk aan."

Dat moet natuurlijk goed werken, en dus zit Sleek voorlopig nog heel even in de testfase. "Zo doen we het al sinds januari", zegt Hendrickx: "We ontwikkelen, testen bij een aantal klanten, en keren terug naar de tekentafel voor verbeteringen. Zo hebben we geleerd dat de manier van organiseren echt wel héél efficiënt moet zijn. Om Sleek te gebruiken is dus niet meer nodig dan aanmelden op onze website, verbinden met alle diensten die relevant zijn, en daarna heb je maar te verslepen om te organiseren, tot je een ordening hebt die voor jou werkt."

Eind januari/begin februari 2018 moet Sleek klaar zijn voor een commerciële lancering, en Hendrickx plant om het als een freemiumdienst in de markt te zetten. "Enkel voor een paar bijkomende functionaliteiten zal je een abonnement moeten nemen: offline-beschikbaarheid van je overzicht, paswoordbescherming op alles, en encryptie op publieke diensten."

In eerste instantie mikt Sleek op consultants en freelancers, "want die hebben vaak veel bestanden om mee te goochelen." Hendrickx rekent op social media en online advertenties om zieltjes te winnen, en denkt ook aan een deelfunctie om zo gebruikers aan de naambekendheid van zijn product te laten werken. En dan de wereld? "Graag, ja, maar we zullen onze marketinginspanningen in eerste instantie toch concentreren op Europa."

Dat moet wel, want voorlopig is Sleek niet van plan om grote marketingbudgetten binnen te halen. Hendrickx: "Hoe minder equity we moeten afstaan, hoe beter, dus we kijken voorlopig niet naar externe investeerders. We hebben het bedrijf opgericht met 30.000 euro uit eigen zak, en vonden al snel in Wim De Swert een eerste geldschieter, die nog eens 70.000 euro bijlegde.. Daarmee konden we een eerste betaald personeelslid aanwerven. Nu hebben we een subsidie-aanvraag lopen bij de Vlaamse overheid ten belope van 200.000 euro. Die is ons mondeling al bevestigd, maar officieel is dat nog niet. Ook een banklening behoort tot de mogelijkheden, mocht dat nodig zijn; ook daar hebben we een akkoord, maar we verkiezen voorlopig op eigen kracht te lanceren."

Sleek:

Maatschappelijke zetel: Antwerpen

Aantal vennoten: 2

Op zoek naar bijkomend kapitaal?: Neen

Website: www.getsleek.co

Onze partners