Tripy: De Dakar als visitekaartje

17/12/07 om 12:00 - Bijgewerkt om 11:59

Bron: Datanews

"Wij zijn een start-up, maar ons product heeft zijn sporen al verdiend", steekt Jean-Christophe Sprimont meteen van wal. De gedelegeerd bestuurder van Tripy werkte vroeger voor Twin Development dat gespecialiseerd is in embedded elektronische systemen onder Linux, met klanten zoals Alcatel, Thalès en Alstom.

"Wij zijn een start-up, maar ons product heeft zijn sporen al verdiend", steekt Jean-Christophe Sprimont meteen van wal. De gedelegeerd bestuurder van Tripy werkte vroeger voor Twin Development dat gespecialiseerd is in embedded elektronische systemen onder Linux, met klanten zoals Alcatel, Thalès en Alstom.

Motorfreak Sprimont ontwikkelde 5 jaar geleden een GPS voor tochten op de motor en verkocht intussen al 1.500 stuks van zijn product. "We waren echt niet van plan de concurrentie met een Tom-Tom of een Garmin aan te gaan, maar wilden de markt een speels navigatiesysteem aanbieden waarmee iedereen vlot zijn eigen reisweg kan uitstippelen met de motor." Veel aandacht ging dan ook naar de weergave van de info (leesbaar in een kwart seconde), naar autonomie, gebruiksgemak en stevigheid. Daar bleken ook de organisatoren van de Dakar oren naar te hebben (cf. Data News van 30 november). "Als het experiment een succes wordt, zou ASO (organisator van de Dakar, nvdr) wel eens een contract voor 3 jaar kunnen tekenen."

Sprimont vond de structuur van Twin Development niet geschikt voor de commercialisering van Tripy. Daarom richtte hij in 2005 Tripy op, met Twin Development als aandeelhouder (50%) naast privé-investeerders en met de steun van Sambrinvest en van het Waals Gewest. "Het product begon veel plaats in te nemen binnen Twin. Het ging bovendien duidelijk om een B2C-vrijetijdsproduct. En bovendien eisten de marketing en commercialisering een specifieke financiering." Het bedrijf wil trouwens de internationale toer op (via een distributienetwerk, uiteraard) en doorgaan met de productontwikkeling daarbij rekening houdend met de nieuwste technologieën.

Tripy koestert de ambitie om wereldleider te worden in GPS voor rallywerk. Het bedrijf gaat ervan uit dat het al "in poleposition" staat, en rekent op termijn op een verkoop van 10.000 tot zelfs 20.000 stuks per jaar. "Het is tenslotte een nichemarkt met een groot publiek."

"Het concept heeft zijn sporen verdiend, het product is rijp en de markt is er", besluit een erg overtuigende Jean-Christophe Sprimont.

Naam: TripyZetel: GosseliesOprichting: mei 2005Aantal mensen: 7 medewerkersInvestering en/of subsidies: lening van 500.000 euro bij Sambrinvest; zoekt een financiering van 1 miljoen euro

Onze partners