Verstuur statusupdates na uw dood

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Wil u graag berichten versturen vanuit het graf, dan kan u intekenen op DeadSocial, het eerste sociale netwerk voor na de dood.

Wil u graag berichten versturen vanuit het graf, dan kan u intekenen op DeadSocial, het eerste sociale netwerk voor na de dood. Ongeveer 3,5 procent van alle profielen op Facebook behoort toe aan mensen die overleden zijn. Dat is misschien een macabere vaststelling, maar de dood maakt nu eenmaal deel uit van het leven, een beetje zoals dat met het betalen van belastingen het geval is.

Dat vonden ook de mensen achter de Londense start-up DeadSocial, die een sociaal netwerk gebouwd hebben dat volledig draait rond het laatste stadium in een mensenleven.

Hoe het in zijn werk gaat? Een gebruiker kan tijdens de jaren dat hij nog op aarde vertoeft, boodschappen toevoegen aan een soort van ‘tijdlijn in de toekomst’. Die boodschappen worden vervolgens geëncrypteerd en beveiligd, om op de zelf gekozen momenten te verschijnen op Facebook, Twitter en Google+. Na het heengaan, dat spreekt.

Initiatiefnemer James Norris vertrok van het idee dat content afkomstig van een overleden familielid of kennis erg krachtige en emotionele reacties kan losweken bij nabestaanden. Wat ons betreft, valt daar geen speld tussen te krijgen. Bovendien worden sociale netwerken vandaag de dag al volop ingezet om mensen door een rouwproces te helpen. Met DeadSocial wordt er nu simpelweg nog een stapje verder gegaan.

De betaversie werd anderhalve week geleden voorgesteld op The Next Web in Amsterdam. Wanneer je intekent op het netwerk moet je eerst een ‘superbeheerder’ aanduiden (iemand die je vertrouwt of een advocaat), die je account kan ‘lanceren’ en in werking kan zetten na je overlijden. Daartoe krijgt die persoon een speciale inlogcode.

Gebruikers kunnen kiezen of ze korte berichtjes posten na hun dood, of een opeenvolging van langere memoires. Er kan zelfs een virtuele relatie uitgebouwd worden met familieleden die nog niet geboren zijn.

Uiteraard bepalen klanten zelf wie de berichtjes ontvangt. Dat kan 1 persoon zijn (via direct mailing bijvoorbeeld), of een heel publiek via de Facebook-feed.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content