"Vlaanderen mag de crowdfundingtrein niet missen"

13/06/13 om 13:10 - Bijgewerkt om 13:10

Bron: Datanews

"Crowdfunding en andere onlinemodellen voor het financieren van ondernemers zullen sowieso meer en meer ingeburgerd geraken. Laten we er a.u.b. voor zorgen dat onze ondernemers niet in de kou blijven staan."

"Vlaanderen mag de crowdfundingtrein niet missen"

Ik heb van meet af aan geloofd in crowdfunding. Volgens mij ligt ons financiële systeem aan diggelen en moeten we de manier waarop we ondernemers en start-ups financieren dringend herbekijken.

Het internet is een grote hulp bij het doorvoeren van structurele veranderingen in heel wat sectoren, en zal dit ook zijn voor de financiële diensten.

Uit recente gegevens blijkt ook dat crowdfunding van de grond komt. Als vroege investeerder in SonicAngel, een Belgisch crowdfundingbedrijfje dat nu in het nieuws komt omdat het in de problemen is gekomen en de oprichters het niet eens raakten over een oplossing, heb ik de markt de voorbije jaren op de voet gevolgd. En ik hoop maar één ding: dat we in Vlaanderen het kind niet weggooien met het badwater.

Volgens Massolution, een bedrijf dat gespecialiseerd is in onderzoek naar crowdfunding, zijn de volumes in Noord-Amerika vorig jaar toegenomen met 105 procent tot 1,6 miljard dollar, en in Europa met 65 procent naar 945 miljoen dollar.

Het bedrijft zegt ook dat beide regio's samen goed zijn voor 95 procent van alle crowdfunding-transacties. Momenteel bestaat het volume voor 85 procent uit schenkingen en schenkingen in ruil voor extraatjes (het Kickstarter-model).

Massolution voorspelt dat ondernemers en bedrijven een grotere rol zullen gaan spelen in 2013. Tegelijkertijd ziet de analist ook het aantal leningen toenemen, net als 'funding for equity' (waarbij financiers een deel van het bedrijf krijgen) en 'funding for royalties' (waar de omzet wordt gedeeld).

Hij wijst er ook op dat crowdfunding niet per se alleen bedoeld is om geld te vinden, maar ook om meer te weten te komen over de vraag naar bepaalde producten, en om de kosten voor marktonderzoek te verlagen. 'Live crowdsourcing' - fondsenwerving gekoppeld aan evenementen - en gespecialiseerde verticale sites zijn andere ideeën die in trek zijn.

Dat brengt mij terug bij SonicAngel: het idee van het bedrijf was om zich te gaan specialiseren in verschillende soorten verticale sites, om een royaltymodel te gebruiken en de inkomsten te diversifiëren om zo ook het beheer van de gefinancierde kunstenaars op te kunnen nemen.

Ik ga hier niet in detail treden over wat er mis is gelopen, maar ik wil wel graag één conclusie trekken. Het businessmodel van een technologieplatform in combinatie met de activiteiten van een traditioneel muzieklabel heeft niet gewerkt. Toen dat duidelijk werd, was het management het er niet over eens hoe het verder moest en zijn we beland waar we nu staan.

Ik geloof dat het basisidee van crowdfunding nog altijd goed was, maar de vereiste omvang kon niet bereikt worden zonder de internationale toer op te gaan, en dat gebeurde niet snel genoeg.

Ik schreef deze blogpost vanuit San Francisco, waar iedereen het erover eens is dat fouten maken deel uitmaakt van de start-up wereld. Het belangrijkste is om te leren uit je fouten. Intussen is de wereld van crowdfunding niet stil blijven staan, en begrijpen we de mechanismen al een stuk beter.

De wetgeving is aangepast, zowel in de VS (de JOBS act) en in landen zoals Groot-Brittannië en Nederland. Crowdfunding en andere onlinemodellen voor het financieren van ondernemers zullen sowieso meer en meer ingeburgerd geraken.

Laten we er a.u.b. voor zorgen dat onze ondernemers niet in de kou blijven staan.

Wim De Waele Ceo iMinds

Lees meer over:

Onze partners