Wondergraphs brengt business intelligence naar de massa

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Het team achter Wondergraphs wil de business-intelligence markt opengooien met een eenvoudig online platform. “Alle werknemers die data moeten analyseren maar daar niet voor gestudeerd hebben, kunnen bij ons terecht”, zegt medeoprichter en ceo Dirk Stevens.

Het team achter Wondergraphs wil de business-intelligence markt opengooien met een eenvoudig online platform. “Alle werknemers die data moeten analyseren maar daar niet voor gestudeerd hebben, kunnen bij ons terecht”, zegt medeoprichter en ceo Dirk Stevens. Wondergraphs is een online softwaretool voor analyse en rapportering waarbij tabulaire data en spreadsheets op een erg eenvoudige manier ‘ingevoerd’ kunnen worden. “Denk aan verkoopdata”, geeft Dirk Stevens een woordje uitleg. “Die data wordt over de tijd heen geanalyseerd, en het resultaat wordt mooi in een grafiekje gegoten. Dat is één van de elementen waarmee we ons willen onderscheiden van de concurrentie: Wondergraphs is een visual analytics tool. Tabelletjes weergeven kan, maar dat is niet het doel.”

Het softwarebedrijfje mikt met zijn platform op data-analisten, maar benadrukt dat Wondergraphs geen expertisetool is. “We richten ons nadrukkelijk op de gemiddelde kenniswerker, en op de departementen binnen de onderneming die geanalyseerde data op een eenvoudige en duidelijke manier bij de werknemers wil krijgen. Wondergraphs is geen SPSS, en wil dat ook niet zijn. Ons accent ligt op het gebruiksgemak.”

De start-up, die intussen niet enkel meer vanuit Leuven opereert, maar ook vanuit Sunnyvale, Californië, is erg ambitieus en wil de markt voor business intelligence helemaal opengooien. “De voorbije jaren vroegen de grote jongens veel geld voor weinig”, gaat Stevens verder, “vandaar ook dat die sector zwaar onder vuur ligt. Binnen dit en tien jaar is er geen sprake meer van bedrijven zoals Business Objects. Er wacht ons een mooie toekomst.”

Niet alleen klanten als UCB hebben wel oor naar het verhaal van Stevens en co., ook de Amerikaanse topondernemer en oprichter van Mint.com Aaron Patzer is gecharmeerd. “Die man zetelt intussen in onze adviesraad”, klinkt het. “Patzer helpt ons onder meer bij het ophalen van vers geld. We zijn een syndicaat van top angels bij elkaar aan het brengen om 1,5 tot 2 miljoen dollar op te halen.”

Wondergraphs werkt volgens een software as a service-model, en zal zijn diensten straks enkel via het internet aanbieden. “Opnieuw: we willen BI zo toegankelijk mogelijk maken. Opdat je enkel je kredietkaart hoeft boven te halen, en onmiddellijk kan beginnen. In die zin kan je ons zien als een soort van Dropbox of Evernote voor data-analyse.”

Of er intussen niet heel wat concurrenten zijn bijgekomen, die allemaal het vuur aan de schenen van de grote willen leggen? “Klopt, maar wij gaan winnen”, glimlacht Stevens. GoodData is bijvoorbeeld een interessante en belangrijke concurrent. En toch maak ik me sterk dat we het hen erg moeilijk gaan kunnen maken. Ons product is vandaag immers volledig schaalbaar. We kunnen miljoenen gebruikers bedienen als dat nodig is. Onze concurrenten zitten nog niet in die fase.”

Paspoort:

– Naam: Wondergraphs, www.wondergraphs.com

– Oprichting: in 2009

– Zetel: Leuven

– Aantal werknemers: 3 (2 oprichters + nieuwe partner)

– Investering: 75.000 euro eigen middelen, bezig met fundraising.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content