Xpertize: Rekrutering in het 2.0-tijdperk

07/02/08 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Datanews

"Wij hebben eigenlijk niets bijzonders uitgevonden", klinkt het bescheiden bij Vincent De Meerleer, 'partner' en medeoprichter (met Cédric van Kan en Axel Lannoy) van Fill the Gap dat aan de basis lag van Xpertize. Het bedrijfje dat in mei 2006 het leven zag, biedt een "netwerk voor maatschappelijke rekrutering": gewoon de moderne internetversie van mond-tot-mondreclame.

"Wij hebben eigenlijk niets bijzonders uitgevonden", klinkt het bescheiden bij Vincent De Meerleer, 'partner' en medeoprichter (met Cédric van Kan en Axel Lannoy) van Fill the Gap dat aan de basis lag van Xpertize. Het bedrijfje dat in mei 2006 het leven zag, biedt een "netwerk voor maatschappelijke rekrutering": gewoon de moderne internetversie van mond-tot-mondreclame.

In december 2006 bracht het bedrijf zijn website in stelling. "Het is geen netwerk in de stijl van LinkedIn of Facebook, en evenmin een site voor gespecialiseerde rekrutering, maar een platform dat rekruteerders in contact brengt met mensen die over een persoonlijk en professioneel netwerk beschikken. Een soort profielenverzamelaar. En daar hebben we een een bonus aan gekoppeld." Ze worden 'Connectors' genoemd en kunnen een vriend of kennis aanbevelen voor een vacante betrekking op de site. Als deze kandidaat wordt geselecteerd, krijgt de aangever een premie in klinkende munt (van 500 tot 3.000 euro). De connector wordt er dus beter van. Ook de bedrijven varen wel bij deze mogelijkheid (uniek in haar soort) om een bron aan te boren met potentiële kandidaten die hun profiel niet op de klassieke rekruteringssites plaatsen. Dit verkort de pre-selectietermijn van de kandidaten en snoeit bijzonder drastisch in de rekruteringskosten.

Na versie 1 van december 2006 bestaat Xpertize voortaan in versie 2. Pluspunten zijn: een betere leesbaarheid van het aanbod, vereenvoudiging van de zoektool en invoering van een getrouwheidsprogramma. De site biedt voortaan een agenda van 'networking'-events, gevoed door de gebruikers van de site.

Het bedrijf draait uitsluitend op eigen middelen en zou nu al de eerste winstcijfers kunnen voorleggen. "Wij tellen 8.500 inschrijvingen en bijna 3.000 bezoekers per dag op onze site. En we halen 90 tot 110 aanbevelingen per dag", preciseert De Meerleer. Of een omzet van om en bij de 700.000 euro voor het eerste boekjaar. "Dit jaar mikken we op 120.000 euro per maand."

Nog meer hooggespannen verwachtingen voor 2008: buitenlandse markten aanboren (eerst Luxemburg en Frankrijk, maar ook Spanje en Italië via een franchiseformule) en het personeelsbestand optrekken van de huidige 10 medewerkers naar tegen het eind van het jaar.

Naam: Fill the Gap, site: www.xpertize.beZetel: Archennes/BrusselOprichting: 2006Personeel: 10Investeringen en/of subsidies: eigen middelen / subsidies van het Waals Gewest

Onze partners