Sweepbright maakt het leven van de makelaar mobiel

27/04/16 om 11:12 - Bijgewerkt om 11:30

Bron: Datanews

Waarom zou je als makelaar nog naar kantoor moeten, als je alles van op je tablet kunt regelen? Efficiëntie gaat immers vóór alles, en de jonge start-up SweepBright maakt het mogelijk.

Sweepbright maakt het leven van de makelaar mobiel

© Raphaël Bochner & Yoram Speaker

Je kent ze wel, die immo-makelaars: altijd op de baan, onderweg van het ene pand naar het andere. Als er geen moet getoond worden aan een potentiële koper, is er wel één dat in portefeuille moet worden opgenomen. En dan, in de late uurtjes, of in een verloren moment: naar het kantoor om alles in de compupter in te geven.

Het is weinig efficiënt, noch aangenaam. Dat beseften ook Raphaël Bochner en Yoram Speaker van het communicatiebureau Gabari. Met een specialisatie in vastgoed en talloze projectontwikkelaars onder hun klanten, hoorden ze het zuchten van makelaars met lede ogen aan. En ze bedachten de oplossing: Sweepbright, een mobiel platform dat makelaars in staat stelt hun werk in een handomdraai te doen, on the spot.

"Het was dan ook erg belangrijk om een mobile native tool te ontwikkelen", zegt Speaker. "Zeker nu de camera's van smartphones almaar beter worden en zelfs 360°-beelden binnenkort tot de mogelijkheden behoren. Met Sweepbright moet je dan ook geen plaatsbeschrijvingen op papier noteren, waarna je op kantoor alles netjes moet overtikken en er de juiste foto bij zoeken. Neen, zo'n intake kan volledig op de app gebeuren, terwijl je ter plekke bent. En nog voor de annonce - automatisch!--op alle platformen als immoweb etc wordt doorgeplaatst, is het cloudbased systeem al in je database met gebruikers aan het zoeken naar een match. Een erg grote tijdsbesparing die makelaar het leven een stuk gemakkelijker maakt. Momenteel zijn we nog aan het betatesten met een aantal klanten van ons uit Antwerpen, Brussel en de kust. Op basis van hun bevindingen willen we de komende maanden onze software finetunen."

En hoe gaan Speaker en zijn partner daar aan verdienen? "We geloven in een software as a servicebenadering", klinkt het. "Als bedrijf zul je na de lancering in september dus een maandelijkse fee per user voor het gebruik van de tool. De prijs varieert naar gelang het aantal medewerkers die je inschrijft, gemiddeld gaat het om 65 euro per gebruiker. Voor die prijs krijg je ook een eigen website waarop alle panden beschikbaar zijn, een cloudbased database, en de mogelijkheid eigen formulieren en andere toe te voegen."

De dromen zijn groot. "Of het nu Londen, Tel Aviv, New York of Singapore is: een makelaar werkt overal op dezelfde manier", zegt Speaker. "En dus kan onze tool overal ingezet worden. De lancering in België komend najaar zien we dan ook maar als een eerst stap: we willen zo snel mogelijk naar de UK, waar we al contacten hebben met Zoopla, het Britse Immoweb. Want het is natuurlijk zaak om in elke markt met de lokale platformen samen te werken, zodat we automatisch bij hen kunnen doorplaatsen."

Voor hun project vonden Bochner en Speaker enkele veelbelovende investeerders. "Pieter-Jan Bouten en Louis Jonckheere, de mensen achter Showpad, zijn er persoonlijk in gestapt, en ook Jeroen Lemaire heeft zowel persoonlijk als met In The Pocket mee geïnvesteerd. Samen met het investeringsfonds Green Park Investments en onze eigen inbreng hadden we zo 500.000 euro om het development en de eerste stappen te financieren."

"Binnenkort willen we dan een eerste grote kapitaalronde opstarten waarin we ongeveer 2 miljoen hopen op te halen bij grote investeerders, zodat we Sweepbright met platformen in nieuwe markten kunnen integreren, en ook de sales en marketing kunnen starten."

Want dat wordt nu de eerste opdracht: klanten winnen. "We kiezen voor een contentmarketing strategie", zegt Speaker.

"Uiteindelijk is dat wat we vanuit Gabarit goed kunnen, en waar we in geloven. En dus willen we artikels verspreiden waarin we makelaars tips & tricks geven hoe ze hun werk efficiënter kunnen uitvoeren, wat hen als vanzelf richting Sweepbright moet leiden. We vullen dat aan met online advertisingcampagnes op facebook, twitter en LinkedIn, maar ook daar zal de content primeren."

Sweepbright

Maatschappelijke zetel: Antwerpen

Aantal vennoten: 2

Op zoek naar bijkomend kapitaal?: Ja, hopen in een eerste kapitaalronde 2 miljoen op te halen bij buitenlandse investeerders.

Website: www.sweepbright.com

Onze partners