'The Glorious Bastard' in Apple

10/05/11 om 16:48 - Bijgewerkt om 16:48

Bron: Datanews

Het verschil tussen de perceptie en de verknechting van de eindgebruiker is nog nooit zo groot geweest bij een it-bedrijf.

'The Glorious Bastard' in Apple

Het verschil tussen de perceptie en de verknechting van de eindgebruiker is nog nooit zo groot geweest bij een it-bedrijf.

Apple is het meest waardevolle merk ter wereld kopt iedereen, maar Steve Jobs is wat mij betreft een Glorious Bastard. Jobs en Apple maken bijzonder knappe én gebruiksvriendelijke toestellen. De iPhone en de iPad zijn zonder meer trendsetters. In die zin is Jobs zijn inbreng en aanpak 'Glorious', maar tegelijk is hij ook een 'Bastar'' want hij vangt iedereen in zijn visvijver en legt z'n eigen regels op. Die hij bovendien onderweg nog naar goeddunken wijzigt.

Data News is sinds februari op iPhone en iPad applicatie te lezen. Wij geven de Data News applicatie gratis aan onze lezers, maar wat bepaalt dan Steve Jobs? Data News krijgt de gegevens niet van de lezers die de app downloaden. Die voor een mediabedrijf toch erg belangrijke informatie wil het pas vrijgeven indien Data News laat betalen voor de applicatie. En dat is bij Apple minimum 79 cent (daarom trouwens dat heel wat apps zich afficheren aan 79 cent). En uiteraard neemt Steve Jobs dan 30 procent per download. Dat is de regel bij Apple. Het is een dodelijk efficiënte manier om niet alleen mediabedrijven te verknechten maar ook om de winstmarge maximaal door te drukken.

Meer nog, bij de jongste Data News Awards for Exellence werd Apple gelauwerd als meest innovatieve bedrijf. Terecht. Maar net als vorig jaar wou, kon en durfde niemand van Apple België de Award publiek af te halen. "Niemand van Apple in België is gemachtigd om als woordvoerder of zelfs als gezicht van Apple op te treden. Dat is één van de problemen", zo werd gesteld. Er werd een speciale dispensatie gevraagd op de EMEA-hoofdzetel, maar tevergeefs. Hoe kan je een gala met 1.000 gasten, waarvan honderden cio's en it-verantwoordelijken van de grootste Belgische ondernemingen zo schofferen? Het getuigt van heel wat arrogantie.

De bevlogen redenaar Peter Hinssen pakt graag met de volgende anekdote uit: toen hij zijn iPhone wou aansluiten op zijn BMW wierp zijn smartphone op dat hij deze 'accessory' niet erkende. "Mijn BMW was een accessory geworden van de iPhone..." Ook dat is een voorbeeld van de 'Glorious Bastard' in Apple.

Lees meer over:

Onze partners