Van Facebook-hype naar Facebook-killer?

02/02/12 om 09:13 - Bijgewerkt om 09:13

Bron: Datanews

Het was langverwacht en waarschijnlijk tegen de goesting, maar Facebook brengt dan toch 5% van zijn aandelen naar de beurs.

Van Facebook-hype naar Facebook-killer?

Het was langverwacht en waarschijnlijk tegen de goesting, maar Facebook brengt dan toch 5% van zijn aandelen naar de beurs.

Voordeel voor ons: nu moeten ze ook hun cijfers publiek maken. Blijkt dat Facebook wel degelijk rendabel is, mooi rendabel: 3,71 miljard omzet, 1 miljard winst. (Ter vergelijking: Google had in 2011 iets meer dan 37 miljard omzet, en 9 miljard winst.)

Daarmee worden de vraagtekens over sociale netwerken en hun rendement met één klap van tafel geveegd. Facebook is duidelijk géén Twitter, op zoek naar een businessmodel. Een duurzaam bedrijf opbouwen in sociale media kan dus. De komende maanden zullen er dus nog veel meer start-ups opduiken met de ambitie een 'Facebook-killer' te worden - en er zullen evenveel investeerders bereid gevonden worden om daar geld in te pompen.

Er zit wel een gevaarlijk kantje aan de cijfers van Facebook. Eerst en vooral is er Zynga: de maker van de meeste succesvolle spelletjes op het netwerk, waaronder Farmville. Bijna 12% van Facebooks omzet (en dus bijna de helft van hun winst) komt rechtstreeks van Zynga. Dat maakt dat Facebook wel heel afhankelijk is die ene partij. Dit kan een bedreiging vormen.

De rest van de inkomsten komt uit advertenties. Ook daar een caveat. Er zit een plafond aan de opbrengsten van advertenties (waar Facebook op dit moment nog niet aan zit, voor alle duidelijkheid). Je kan maar een zekere hoeveelheid advertenties op je gebruikers afvuren, vooraleer ze beginnen weglopen van frustratie.

Het is goed dat Facebook naar de beurs gaat - dat zal hen dwingen transparanter te zijn in hun cijfers, en in hun aanpak. Bijvoorbeeld van privacy. Tegelijkertijd betekent die beursgang nu ook de dictatuur van de kwartaalcijfers. De druk om stelselmatig meer inkomsten en winst te publiceren zal hoog zijn, en dus ook de verleiding om nog meer advertenties op de walls te plaasteren.

Kan Facebook een extra inkomstenstroom creëren bij 800 miljoen gebruikers? De meeste speculatie gaat over Facebook Credits, en alles wat met e-commerce te maken heeft. Als Facebook erin slaagt om een marktplaats te creëren op zijn platform, zou het net als Apple met zijn iTunes Store een heftige commissie van 30% op elke transactie kunnen binnenrijven. Dat is dan ook exact wat je koopt met Facebook-aandelen aan de huidige hoge, bubble-waardige waardering: de hoop dat het een nog veel grotere omzet en winst kan genereren met op dit moment onbekende transacties.

Dat blijft uiteraard een loterijticket. Maar de kansen lijken wel reëel. De Facebook-gebruikers zijn zeer actief: bijna 60% logt dagelijks in. Bovendien is Facebook er in geslaagd om zich dankzij zijn Open Graph diep in te graven in de fundamenten van het internet. De websites waarop één of andere Facebook-integratie zit zijn ontelbaar. Daardoor zijn ze incontournable geworden...

Als extra uitdaging voor Facebook: personeel. Op tijd goede mensen vinden om de groei te ondersteunen zal moeite vragen. Het laatste jaar hebben ze veel overnames gedaan, enkel voor de mensen - zie bv. Gowalla. Met de beursgang worden onmiddellijk ook een 1000 van de 3000 medewerkers miljonair. Kan Facebook die mensen aan boord houden - gemotiveerd?

Het is wel goed nieuws voor de start-up scene. Veel van die nieuwe miljonairs zullen ofwel hun eigen nieuwe idee gaan opzetten, of beginnen investeren in nieuwe internetideeën. Ironisch genoeg zou de volgende Facebook-killer zo misschien wel zijn oorsprong kunnen vinden in de eigen beursgang...

Bart De Waele Bart De Waele is CEO van digital agency Netlash-bSeen en mede-oprichter van social media bureau Talking Heads. Je kan hem bereiken op Twitter via @netlash.

Lees meer over:

Onze partners