Vijf Belgische starters op tech-conferentie LeWeb in Parijs

11/12/14 om 10:06 - Bijgewerkt om 17:50

Bron: Datanews

Met 16 zijn ze, de Belgische starters die onder de Startups.be-koepel zijn afgezakt naar LeWeb in Parijs om hun product te pitchen voor een bont gezelschap van investeerders en internetspecialisten. We stellen vijf nieuwkomers even aan u voor.

Vijf Belgische starters op tech-conferentie LeWeb in Parijs

© web

Miiya

De opvallendste starter op de Belgische stand is Miiya, een bedrijfje dat een kinderhorloge heeft ontworpen dat de activiteiten van het jonge volkje in kaart brengt en de kids spelenderwijs doet bewegen. "Dat is nodig", oppert oprichter Frédéric Bruneau, "want 80 procent van de kinderen tussen 5 en 12 jaar beweegt onvoldoende, waardoor het risico's op gewichtsproblemen en diabetes toeneemt." Hoe intensiever de activiteiten, hoe sneller de status van superheld bereikt wordt. En eens die status bereikt is, worden er weer nieuwe spelletjes unlocked. Het horloge kan besteld worden via het crowdfundingplatform Indiegogo voor 75 dollar. In mei van volgend jaar zouden de watches geleverd kunnen worden.

http://www.mymiiya.com/

The Learnscape

The Learnscape is een nieuw leerplatform dat focust op social learning. De start-up koppelt een goed uitgebouwde intranetomgeving aan sociale messaging-apps en aan e-coaching om formele en informele manieren van leren te stimuleren. De verschillende modules worden op maat van de klant gebouwd, en kunnen gekoppeld worden aan bestaande collaboration- en learningtools. The Learnscape mikt niet enkel op corporates, maar ook op onderwijsinstellingen en heeft al één Belgische hogeschool kunnen binnenhalen als klant. Ook vanuit de lagere en secundaire scholen is er interesse voor het platform, dat een modern alternatief biedt voor de klassieke blackboards.

https://thelearnscape.com/

Visupedia

Hoe kan je iets vinden op het internet wanneer je het woord niet kent? Die vraag is het uitgangspunt voor Visupedia, een soort van Wikipedia die werkt met visuals in plaats van met tekst, en die gebruikers laat vertrekken van wat ze kennen. Moet je een onderdeel van je fiets vervangen maar kan je niet op de naam komen? Tik dan even 'fiets' in op Visupedia, en vervolgens kan je steeds dieper inzoomen op getagde beelden van alle mogelijk fietsonderdelen. Er wordt ook gespeeld met het idee om concepten stapsgewijs uit te leggen met behulp van visuals. Hoe maak ik een mojito, bijvoorbeeld. Visupedia zit nog in een erg vroeg stadium. De bedenkers hopen dat ze volgend jaar nog kunnen lanceren, en zijn op zoek naar financiering.

http://www.visupedia.net/

Twikit

Twikit is een Antwerpse starter die een softwareplatform heeft gebouwd via hetwelk winkeliers en retailers gepersonaliseerde versies van hun producten kunnen laten maken, om die vervolgens te laten afprinten in 3D. Onlangs werd de Franse retailgigant Auchan binnengehaald als klant. Straks kan je op de website van dat bedrijf telefooncovers, juweeltjes en andere objecten van je naam voorzien en laten afprinten. De B2B-software van Twikit, die de gepersonaliseerde files converteert naar een 'printbaar' bestand, zal worden geïntegreerd in de webshop van de retailer. In België werkt Twikit samen met 3D-printings specialist Materialise.

http://www.twikit.com/

Andaman7

Andaman7 heeft een eenvoudige app ontwikkeld waarmee gebruikers hun gezondheidsdossier kunnen stockeren op hun mobieltje. Bedoeling is om de toepassing uit te bouwen tot een persoonlijk elektronisch patiëntendossier dat je overal bij je draagt, en dat je kan delen met en laten aanvullen door je dokter. Om veiligheidsredenen wordt er geen data gestockeerd in de cloud: alle data blijft op de smartphone of de tablet van de gebruiker. Andaman7 zit nog in een erg vroeg stadium, en komt straks met een betaversie voor iOS. Ook een versie voor Android zit in de pijplijn.

http://www.andaman7.com/

Lees meer over:

Onze partners