VIM: laat de sensoren in auto’s de staat van het wegdek in kaart brengen
De sensoren die nu al aanwezig zijn in onze wagens kunnen perfect ingezet worden om de kwaliteit van het wegdek op te volgen. Dat moet althans blijken uit een proof of concept van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM).
Het is geen geheim dat ons wegdek op vele plaatsen in slechte staat is. Maar waar zitten al die putten in de weg? Hoe kan je dat bijhouden? En worden de problemen wel snel genoeg aangepakt?
Om wegdekschade beter in kaart te kunnen brengen, en om dus korter op de bal te kunnen spelen, riep het Vlaams Instituut voor Mobiliteit het ‘Sensovo’-project in het leven.
Bij dat project maakte het VIM gebruik van de informatie uit verschillende voertuigsensoren die de computers in een auto via de CAN-bus naar elkaar doorsturen. De metingen vertrokken dus van technologie die reeds aanwezig is in onze wagens voor andere doeleinden (ABS, ESP, …).
“Als je de data zou gebruiken die de bussen van De Lijn verzamelen, zou je de staat van het wegdek continu kunnen monitoren”, geeft communicatiecoördinator Sandra Vanderniepen een voorbeeld.
Bij de tests werden vooral de wielsnelheidsensoren en de accelerometer in de voertuigen gebruikt. “Als je de data uit die sensoren aan elkaar koppelt en je laat er een speciaal algoritme over gaan, dan kan je perfect vastleggen waar de putten in het wegdek zich juist bevinden”, klinkt het.
Natuurlijk: hoe groter de hoeveelheid metingen (idealiter gecombineerd via crowdsourcing), hoe juister de interpretatie en hoe accurater het eindresultaat.
Moeilijker leesbaar
“Het grootste probleem tijdens de tests was dat de data bij sommige fabrikanten moeilijker ‘leesbaar’ is dan bij andere. Er zijn ook autoconstructeurs die de informatie uit hun sensoren niet willen vrijgeven, allicht omdat ze er zelf mee aan de slag willen gaan.”
Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) maakt de resultaten uit deze proof of concept nu beschikbaar voor derden.
“Wij hopen dat de overheid, of een commercieel bedrijf, aan de slag gaat met onze gegevens, en dat er een commercieel product rond gemaakt wordt. Denk maar aan een Coyote, of aan andere bedrijfjes die producten maken in de autosfeer.”
Naast het VIM werkten onder meer Mobistar, Melexis, VAB, Siemens, Coyote, Datavision en de Universiteit van Antwerpen mee aan dit project.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier