Vivendi neemt meerderheidsbelang in Radionomy

18/12/15 om 10:15 - Bijgewerkt om 10:26

Bron: Datanews

De Franse mediagigant Vivendi neemt een meerderheidsbelang van 64,4 procent in Radionomy, de Brusselse start-up die een internetplatform gebouwd heeft waarop iedereen die dat wenst gratis een radiostation kan opstarten.

Vivendi neemt meerderheidsbelang in Radionomy

© Radionomy

Radionomy is het geesteskind van oud-radiomaker Alexandre Saboundjian. Sinds de lancering van het platform in de VS werden er al meer dan 100.000 digitale radiozenders opgericht, waarvan er nog ruim 50.000 actief zijn.

Omdat die zenders ook via iTunes worden aangeboden, kon de start-up behoorlijk snel heel wat Amerikaanse luisteraars lokken. De inkomsten worden gehaald uit reclame: 4 minuten lokale reclamespots per uur.

Twee jaar geleden kwam het Brusselse bedrijf nog in het nieuws toen het de legendarische mediaspeler Winamp én het radioplatform Shoutcast overnam van de Amerikaanse internetreus AOL. Even voordien had Radionomy ook de Amerikaanse recla meregie Targetspot opgeslokt.

Het nieuwe bedrijf, waarin naast Radionomy dus ook Shoutcast, Winamp en Targetspot vervat zitten, heet sindsdien Radionomy Group.

Concurrentie

Om verder te kunnen groeien en om het hoofd te kunnen bieden aan concurrenten als Pandora (dat in de VS ook een belangrijke speler is in online-radio) en streaming-diensten als Spotify en Deezer, was de Radionomy Group op zoek gegaan naar vers kapitaal.

Die zoektocht heeft uiteindelijk geleid tot een verkoop aan de Franse mediagroep Vivendi. Het bedrag dat gepaard gaat met de overname wordt niet genoemd, maar volgens onze collega's van Trends/Tendances moet het om tientallen miljoenen euro's gaan.

Oprichter Alexandre Saboundjian blijft wel minderheidsaandeelhouder, net als eerdere investeerders zoals de Franse durfkapitalist OTC.

Wat de plannen van Vivendi zijn met de kleine Belgische wereldleider in online radio? Volgens topman Vincent Bolloré moet zijn bedrijf meer dan ooit uitgroeien tot een 'geïntegreerde audiovisuele groep' die op alle mogelijke manieren content verspreidt, en dan past Radionomy wel in het plaatje.

Vivendi kennen we in België onder meer als het bedrijf achter de platenmaatschappij Universal Music, en achter de betaalzender Canal+.

Onze partners