Vlaamse studenten ontdekken 'unicorn factory' Stockholm

28/03/16 om 15:17 - Bijgewerkt op 05/04/16 om 08:40

Bron: Datanews

Voor het derde jaar op rij organiseert de Leuvense studentenorganisatie AFT ('Academics for Technology') een studietrip naar een interessante Europese start-up hotspot. Dit keer is Spotify-thuisbasis Stockholm aan de beurt. "De ondernemersmicrobe verspreidt zich razendsnel", klinkt het.

Vlaamse studenten ontdekken 'unicorn factory' Stockholm

© AFT

Kijk je naar het aantal unicorns per capita, dan is Zweden na Silicon Valley de meest productieve tech hub in de wereld. Durfkapitalist Atomico berekende dat het Scandinavische land goed is voor 6,3 ondernemingen met een waardering van minstens een miljard dollar per miljoen inwoners. In Silicon Valley klokt de teller af op 8,1.

Hoewel ze maar twee procent van het wereldwijde BNP vertegenwoordigen, zijn de Scandinavische landen goed voor 10 procent van al de billion dollar-exits in de wereld. Zweden tekent op zijn eentje voor meer dan de helft. Naar bekende namen hoef je echt niet lang te zoeken. Skype, Spotify, Candy Crush, Minecraft, Klarna: allemaal vonden ze hun oorsprong in de regio rond Stockholm.

Hoeft het in een dergelijke context te verbazen dat de Leuvense studentenorganisatie AFT dit jaar voor Stockholm koos als bestemming voor zijn Student Startup Trip, nadat eerder al Londen en Berlijn werden bezocht?

"Het cliché van de hardwerkende en rustige Scandinaviër lijkt op het eerste zicht haaks te staan op de heersende start-up cultuur met zijn snelle successen, extreme ideeën en extravagante persoonlijkheden", oppert voorzitster Lien Michiels van AFT, "en toch staat Stockholm bekend als unicorn factory. De lijst met succesvolle technologiebedrijven uit die stad is indrukwekkend. Als we ergens the secret to succes kunnen vinden, dan is het daar wel."

Diversiteit

Met iMinds, de Provincie Vlaams-Brabant, Acerta, het MIC Vlaanderen, LCIE en Startups.be als partners en in samenwerking met enkele zusterorganisaties uit de andere Vlaamse studentensteden werden er ook dit keer weer veertig (overwegend laatstejaars)studenten geselecteerd om mee te reizen, uit een tiental verschillende onderwijsinstellingen verspreid over Vlaanderen.

Opvallend is dat er dit keer ook studenten meegaan uit minder voor de hand liggende richtingen zoals Geneeskunde en Politieke Wetenschappen. "In vergelijking met de voorbije jaren, toen de Computerwetenschappen domineerden, is de diversiteit veel groter", knikt organisator Nick Scheynen.

"Dat is een goede zaak, want het wijst er op dat de interesse in ondernemerschap zich over de meest uiteenlopende richtingen aan het verspreiden is. We zijn ook erg trots dat we het aantal vrouwelijke deelnemers flink hebben kunnen doen stijgen. Het zijn er dit keer 11 van de 40."

Entrepreneurship

Waarmee we zijn aanbeland aan het doel van de Student Startup Trips: het stimuleren van entrepreneurship. "De verhalen over de start-ups inspireren de studenten, en het resultaat mag gezien worden", benadrukt Michiels. "Van al de deelnemers die de voorbije twee jaar al meegingen is drie vierde intussen actief in het start-up wereldje."

"Er zitten zelfs enkele mensen tussen die teruggekeerd zijn naar de desbetreffende stad om daar iets op te starten of voor een start-up te gaan werken. En in eigen land werden er enkele ideeën van de deelnemers opgepikt door iMinds en start it @kbc. Niet slecht, toch?"

"Een ander voordeel van de Startup Trip is de mogelijkheid tot netwerken", vult Scheynen aan. "De trip is het ideale moment om studenten te leren kennen die met gelijkaardige ideeën of projecten bezig zijn. Als we één ding geleerd hebben de voorbije edities, dan wel dat de formule werkt, en dat de deelnemers er heel wat aan hebben."

Spotify

Data News is er ook dit keer weer bij, en zal zowel in print als online verslag uitbrengen van de trip. Het programma oogt alvast erg interessant. Zo staat er onder meer een bezoek aan streaming-pionier Spotify op het programma, aan ehealth specialist Frogleap en aan de studenten-incubator SU Incubator.

"Naast succesverhalen bezoek we bedrijfjes actief in ehealth en het internet of things", besluit Scheynen. "Voorts staat er een bezoek aan een VC ingepland, met Spotify als kers op de taart."

Onze partners