Waarom meisjes niet voor ICT kiezen

18/11/11 om 15:01 - Bijgewerkt om 15:01

Bron: Datanews

In 2011 kreeg VDAB in 10 maanden reeds 8151 vacatures binnen voor ICT-profielen. Daarmee stevenen we af op een nieuw record. En de meisjes, zij bleven weg...

Waarom meisjes niet voor ICT kiezen

In 2011 kreeg VDAB in 10 maanden reeds 8151 vacatures binnen voor ICT-profielen. Daarmee stevenen we af op een nieuw record. En de meisjes, zij bleven weg...

De invalshoek van vrouwen wordt steeds belangrijker in ICT. Iedereen is op zoek naar de die medewerker die multi-inzetbaar is, die meedenkt, geen nerd, maar iemand die conceptueel denkt, luistert naar de klant en dat vertaalt in een project. Zo iemand is goud waard.

Bruggen slaan, 'en/en'-denken in plaats van 'of-of', partnerships stimuleren en synthetisch denken zijn absoluut vaardigheden waar meisjes sterk in zijn. Om nog maar te zwijgen van de klantfocus.

Veel meisjes voelen zich niet aangetrokken tot ICT. Noemen het saai, onpraktisch, niet 'fun', weinig creatief en al zeker niet 'sociaal'. En dan slaat een jonge vrouw andere wegen in...

Gisteren bekeek ik even de cursus informatica van mijn oudste. De leerstof uit het vierde middelbaar is zelfs niet met veel goodwill boeiend te noemen. De relatie met de realiteit, de concrete toepassing is onbestaande. Zo wordt het vooroordeel bevestigd: ICT is gortdroog en voor nerds.

Maak de leerstof aantrekkelijk, gebruik ICT zélf om jonge mensen warm te maken en laat ze er begot mee spelen. Toon de impact van ICT op ieders leven en benadruk de creatieve en maatschappelijke relevantie. Licht ook de 'C' uit ICT op, vrouwen zijn geboren communicators. Maak de opstap eenvoudiger én breder. Je zal ze meehebben!

Natuurlijk is het onderwijs belangrijk, maar het begint al vroeger. Er is een Barbie die kakelt 'Ik haat wiskunde' als je in haar stokkenarmpje knijpt. Daar begint de miserie. "Barbie kan dat niet. Ik kan dat niet". Ouders ook inlichten, dus. Niet met het opgeheven vingertje, maar met cijfers: informatica staat gebeiteld in de lijst met knelpuntberoepen. Zet dat eens in het magazine Klasse, of beter nog: op de Facebookpagina of Twitterstek (eerst eentje maken natuurlijk!). Verander van paplepel.

Jonge vrouwen kennen ook de sector veel te weinig. De technologiesector doet stevige inspanningen zoals Agoria's Technoladies, maar het is soms 'preaching for the converted' én wat laat in de carrière, het moet veel dichter en op jongere leeftijd tot bij de meisjes komen. Hands on, praktisch, zelf ervaren wat het is. Er plezier aan hebben, samenwerken, zelfvertrouwen krijgen. Van "hé, ik kan dit!" naar "hé, dit wìl ik!". Greenlight for Girls op 26 november in Brussel is daar een prachtig voorbeeld van. Een hele dag meisjes van 11 tot 15 onderdompelen, zelf laten ervaren én rolmodellen creëren waardoor een kind zin krijgt om haar toekomst vorm te geven.

Tot slot moet ook de sector zichzelf meer verkopen...verzorg de branding, fris het imago op! Weinig andere sectoren bieden zoveel verschillende carrièrepaden, zoveel mogelijkheden om te pionieren en het verschil te maken en ja...zoveel flexibel werk, telewerk en combiwerk.

We moeten onderstrepen dat we functies bieden die vragen om creativiteit, communicatie en inlevingsvermogen - functies die nadrukkelijk vrouwelijke eigenschappen en capaciteiten vragen.

En steek het niet op de mannen in de ICT, die zijn vragende partij. De complementariteit zorgt voor een synergie waarin nieuwe mogelijkheden zich aandienen en de business vooruit geduwd wordt. Als er al een drempel is voor vrouwen, is het de misplaatste bescheidenheid van de vrouwen om op gelijke voet te gaan staan. Typisch vrouwelijke eigenschappen worden gewaardeerd, punt. We moeten daarmee naar buiten komen, vrouwelijke rolmodellen moeten uit de schaduw komen, zodat de instroom ververst en verbreed wordt.

Totdat vrouwen volledige vertegenwoordiging hebben in sociale, economische, politieke én dus ook technologische domeinen, kan de samenleving niet volledig profiteren van hun kunnen.

Sigrid Vandenweghe Momenteel Senior Project Manager bij Human Interface Group, vanaf januari Audience Marketing Manager bij Microsoft. Ze is ook vrijwilliger bij Greenlight for Girls.

Onze partners