Frederik Tibau
Frederik Tibau
was redacteur bij Data News
Opinie

05/02/14 om 10:39 - Bijgewerkt om 10:39

Waarom Microsoft meer op Google moet lijken

Microsoft moet Google achterna. Daarmee bedoel ik niet dat de troepen van de nieuwbakken ceo Satya Nadella alles op de cloud moeten zetten, want dat besef leeft al wel in Redmond. Wel moet Microsoft veel korter op de bal gaan spelen. Het bedrijf moet terug risico's durven nemen, zoals Google risico's neemt.

Waarom Microsoft meer op Google moet lijken

Microsoft moet Google achterna. Daarmee bedoel ik niet dat de troepen van de nieuwbakken ceo Satya Nadella alles op de cloud moeten zetten, want dat besef leeft al wel in Redmond. Wel moet Microsoft veel korter op de bal gaan spelen. Het bedrijf moet terug risico's durven nemen, zoals Google risico's neemt.

Geloof het of niet, maar ook Microsoft investeert in robotica, automotive en in slimme huizen. Het bedrijf pompt zelfs 10 miljard dollar per jaar in R&D. Ter vergelijking: Google geeft 'slechts' 8 miljard dollar uit aan onderzoek en ontwikkeling. Maar het is wel het bedrijf van Larry Page dat intussen zelfsturende auto's heeft rondrijden, dat er alles aan doet om Android in de wagen te krijgen, en dat een slimme bril gecommercialiseerd heeft. In de thuisomgeving is het niet Microsoft dat de slimme thermostaat Nest overnam, maar wel Google.

Wat deed Steve Ballmer intussen? Hij slokte de telefoon- en smartphone-afdeling van Nokia op in een wanhoopspoging om nog iets te kunnen betekenen in de mobiele markt. De overname van Skype kan in hetzelfde licht gezien worden.

Microsoft moet steeds vaker een inhaalbeweging maken, omdat interessante en vernieuwende ideeën die bedacht worden binnen het bedrijf, vrijwel nooit op voldoende interne steun kunnen rekenen, en dus gedoemd zijn om te mislukken (herinner u het feit dat Microsoft jaren voor Apple een tablet klaar had, maar die nooit in de markt zette).

Een mooie en recente illustratie van hoe de logge bureaucratie bij Microsoft het bedrijf stokken in de wielen blijft steken, is het verhaal van Babak Parviz, de bekende onderzoeker aan de Universiteit van Washington die samen met Microsoft een contactlens-met-chip had ontwikkeld die de suikerwaarden in het bloed kan meten. "Een uniek idee", zo stond te lezen bij Microsoft en op menig tech blog.

Maar toen hij besefte dat zijn ontwerp bij Google wél kans maakte om gecommercialiseerd te worden, hield hij het voor bekeken bij Microsoft en trok hij naar de concurrent uit Mountain View, waar hij trouwens meteen in het team van Google Glass terecht kwam. Als U ergens iets over die lens zou gelezen hebben, dan is dat allicht omdat Google er al groots mee uitgepakt heeft.

Wanneer het gaat om het creëren van toekomstgerichte producten, is Google een veel aantrekkelijkere partij dan Microsoft, al was het maar omwille van de start-up mentaliteit die Larry Page hoog in het vaandel voert.

Satya Nadella houdt dat beter in het achterhoofd als nieuwe ceo van Microsoft. Grote vraag is of hij als 'insider' de bureaucratie binnen zijn bedrijf wel overhoop durft te gooien, en of hij de muren tussen de verschillende afdelingen wel durft te slopen. Had de Raad van Bestuur dat niet beter overgelaten aan een outsider?

Hoe dan ook is de belangrijkste vraag die de man zich moet stellen of hij met Microsoft daadwerkelijk terug wil naar de kop van het technologie-peleton. Als het antwoord op die vraag positief is, dan zal het geweer dringend van schouder moeten worden veranderd. Is het antwoord negatief, dan zal Microsoft een achtervolger blijven, en lonkt allicht een toekomst als - weliswaar winstgevende - cloudinfrastructuurleverancier.

Onze partners