Wat voelt uw bedrijf van de nieuwe HP-strategie?

Gartner analyseert de radicale strategiewijziging van HP en geeft tips voor klanten, partners en concurrenten.

Op 18 augustus 2011 kondigde HP, de grootse pc-bouwer van de planeet, een radicale ommezwaai aan. De ict-reus meldde onder meer dat het bedrijfsoftwarespecialist Autonomy zou overnemen, dat het zijn webOS tablet- en smartphone-activiteiten wilt stopzetten en dat het de verschillende opties onderzoekt voor zijn pc-activiteit Personal Systems Group (PSG). Die laatste kan worden verkocht, als spin-off gelanceerd of zelfs behouden blijven.

De mededeling over de toekomst van de PSG doet vermoeden dat HP zijn bedrijfsmodel wil omgooien van de massaverkoop van hardware aan consumenten en bedrijven naar de verkoop van ondernemingsoplossingen met hoge marge.

HP is sinds 2007 qua volume de grootste fabrikant van pc’s. Het kan een sterk merk voorleggen, stevige partnerships in de verkoopkanalen, een efficiënte toeleveringsketen en een evenwichtige verkoop in alle regio’s, zowel aan consumenten als aan professionals. Maar zelfs dat heeft niet de winst opgeleverd die HP klaarblijkelijk nastreeft. De bedrijfsmarge van PSG is met 5 % tot 6 % de laagste van alle business units van HP, ook al is ze naar de normen van de pc-markt hoog.

Er zijn bovendien signalen dat de pc-activiteit van HP verzwakt. Het bedrijf heeft terrein verloren in China, in termen van volume de tweede grootste pc-markt van de planeet. Ondanks een gezonde professionele verkoop hebben recente teleurstellingen op de consumentenmarkt – meer bepaald de scherpe daling in de segmenten van de mininotebooks en de notebooks op instapniveau – de algemene financiële resultaten van HP geen goed gedaan (de inkomsten uit notebook-pc’s vielen met 4 procent terug tegenover een jaar eerder). HP heeft traag gereageerd op de impact van de media tablets op de pc-markt, door in 2010 voor 1,2 miljard dollar Palm over te nemen.

Als HP de pc-markt zou verlaten, zouden in de Gartner top 10 van pc-fabrikanten slechts twee Amerikaanse bedrijven overblijven: Dell en Apple. Alle andere fabrikanten zijn in de regio Azië/Oceanië gebaseerd.

Wij gaan ervan uit dat het mogelijke vertrek van HP van de pc-markt sommige klanten van HP weliswaar zenuwachtig kan maken, maar dat de pc-activiteit van HP op korte termijn niet ingrijpend zal veranderen. Wij verwachten dat het bedrijf in de top 3 zal blijven, ten minste tot over het lot van PSG beslist is, wat wij binnen de 18 maanden verwachten.

Er bestaat een precedent van een grote, multidisciplinaire technologieleverancier die de pc-markt verlaat: IBM verkocht zijn pc-activiteit aan Lenovo en maakte een geslaagde overgang, maar na de transactie had Lenovo vier jaar nodig om een sterke positie als pc-leverancier te verwerven. Wij denken dat HP vanwege de huidige minder gunstige marktomstandigheden meer moeite zal hebben dan IBM om een koper te vinden.

Aanbevelingen Voor pc-fabrikanten: – Benut de onzekerheid bij de klanten om marktaandeel op HP te veroveren in de verkoop van pc’s aan consumenten en professionals, vooral op de groeiende kmo-markt, in de volgende 18 maanden.
– Houd rekening met uw eigen strategische benadering van de pc-activiteit, gezien de druk op de marges en de komst van nieuwe categorieën van toestellen van niet-traditionele spelers.

Voor kopers van HP-pc’s: – Ga verder met de bestaande aankoopplannen. Als de serviceniveaus gehandhaafd blijven, is het niet nodig om van leverancier te veranderen. Escaleer eventuele problemen echter onmiddellijk.
– Werk een gedetailleerde behoefteanalyse uit die u, indien nodig, voor offerteaanvragen bij andere leveranciers van pc-hardware kunt gebruiken.

Voor channelpartners van HP: – Begin uw voorraad van HP-producten te evalueren en stel noodplannen op voor wat u zult doen als HP niet langer een leefbare pc-leverancier voor u zou zijn.
– Breidt uw contacten bij HP uit, om de communicatielijnen open te houden, ook als uw gebruikelijke contactpersoon bij HP het bedrijf in deze onzekere periode zou verlaten.

Mikako Kitagawa, Martin Reynolds, Leslie Fiering GARTNER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content