Zijn we zelf de grootste vijanden van onze eigen privacy?

Wat kan ik allemaal over jou te weten komen op het internet?

Wat kan ik allemaal over jou te weten komen op het internet?

Een dikke maand geleden werden we door het reclamebureau Duval-Guillaume gecontacteerd rond een brainstorm die ze aan het doen waren. Of het mogelijk zou zijn om op heel korte tijd, on-the-fly private en financiële informatie over iemand te vinden op het internet. Onder de werktitel “Madame Soleil” testen we een paar personen uit en het verbaasde ons hoe makkelijk het soms was om veel, soms intieme details te weten te komen over mensen die je van haar noch pluim kent. Twee weken later was het internet met ons als tussenpersoon het zesde zintuig van waarzegger Dave met het gekende filmpje als resultaat.

Het lijkt simpel te verklaren door een combinatie van een allesoverkoepelende search-engine genaamd Google en de exhibitionistische neiging van de internetgebruiker om alles, zelfs de grootste privé trivia, op het internet te plaatsen op sociale media, blogs, nieuwsgroepen, verkoopssites, youtube, commentaren en andere exploten.

Maar de clue om de kleur van iemand zijn onderbroek te ontdekken op het internet, zijn niet enkel gebruik maken van google queries, neen je moet gegevens interpreteren en correleren. Iemand die na een carriere van 30 jaar bij de brandweer op brugpensioen gaat, heeft een pensioen dat volgens barema’s is vast te leggen en dat je snel kan berekenen via de relevante website. Wie zelf nauwelijks iets op Facebook zet, kan je veel vinden over wat de vrienden loslippig op Facebook loslaten.

Ook het Staatsblad levert heel veel op als je er personen in opzoekt. Eén van de marks in dit project was ooit door de vrederechter gecolloceerd geweest, wat je dan ook snel online vindt. Ook iemands financiële escapades in het bedrijfsleven vind je terug in publieke bronnen van het ministerie van justitie of als het sneller moet gaan in betalende bronnen zoals de Trendstop of Graydon. En heeft iemand een bedrijf dan weet je onmiddellijk wat dat bedrijf vorig jaar waard was op basis van de jaarrekeningen die ze moeten neerleggen bij de Nationale bank. Ook google maps / Streetview is een leuke manier om tenminste te zijn waar en hoe mensen wonen. Is iemand huis recent verkocht of aangekocht dan vind je in no-time foto’s, beschrijvingen en een prijs op immo-websites.

Publieke informatie van de overheid zoals oprichtingsakten en het staatsblad waren 20 jaar geleden ook te vinden, alleen moest je veel beter de weg weten en door bergen papier en bureau’s waden om aan de info te geraken. Het sop was de kool dan ook meestal niet waard. De snelheid en het gemak waarmee je nu dit soort info kan raadplegen is verbluffend en er komt elke dag open data bij.

De moraal van het verhaal ? We vertellen allemaal veel te veel op het internet en sociale media. Ondanks privacyfuncties en policies kan je er best vanuit gaan dat alles wat je op een Facebook zet publiek is. Het instellen van de rechten is voor de meeste gebruikers hogere wiskunde en dan gaat het bij veel online sites zoals Myspace en Dropbox af en toe fout en staat alle private info publiek te grabel. Je bent zelf de grootste vijand van je pricacy dus denk na voor je iets op Facebook of een andere sociaal medium post!

Onthoud ook dat op het internet niks ooit echt vergeten wordt en heel snel terug te vinden is. Als je 25 jaar geleden als naïeve, jeugdige neo-marxist een lezersbrief met extreme ideeën in de Veto plaatste dan moet iemand heel lang zoeken of geluk hebben voor hij die kan opsnorkelen. Een foute opmerking of foto in een discussieforum of op sociale media is heel moeilijk weg te krijgen en met een muisomdraai te ontsluiten.

Jan Guldentops Jan Guldentops is een IT, network en security consultant en onderzoeker met een zwakke plek voor opensourceoplossingen. Met BA bedenkt, bouwt en ondersteunt hij allerlei infrastructuur en security-oplossingen. Je kan hem bereiken op het kortste e-mailadres ter wereld ( j@ba.be) of volgen via twitter (JanGuldentops).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content