Luc Blyaert
Luc Blyaert
was hoofdredacteur bij Data News
Opinie

12/11/12 om 13:51 - Bijgewerkt om 13:51

Zit IT in de lift?

Een grote producent van liften heeft voortaan een app ingebouwd, een toepassing voor de eigenaars van grote kantoorgebouwen. Op basis van het aantal mensen die in- en uitstappen op een bepaalde verdieping kan voorspeld worden of de huurder al dan niet meer ruimte nodig zal hebben in de komende maanden.

Zit IT in de lift?

Een grote producent van liften heeft voortaan een app ingebouwd, een toepassing voor de eigenaars van grote kantoorgebouwen. Op basis van het aantal mensen die in- en uitstappen op een bepaalde verdieping kan voorspeld worden of de huurder al dan niet meer ruimte nodig zal hebben in de komende maanden.

Het is een van de voorbeelden van hoe informatie, in het jargon ook wel eens aangeduid als big data, op een intelligente manier aangewend wordt om de groei van de business te stimuleren. Ondanks een economische terugval, blijft immers groei de topprioriteit van de bedrijfsleider.

Tesco liet in metrostations grote reclameborden maken die lijken op een rek in een warenhuis. Wachtende reizigers kunnen de productfoto's scannen en hun bestellingen thuis laten afleveren. Tesco Homeplus haalt 1 miljoen downloads per maand.

En wie beheert die toepassingen? Het is zelden de cio, stelt Gartner vast op hun congres in Barcelona. Er wordt gepleit voor een chief digital officer. Vreselijk, duikt dat 'digital' toch weer op, hoor ik Peter Hinssen al knarsen. Hadden we 'The New Normal' nog niet gehad? Alles wordt digitaal. Wanneer houdt een wagen op een wagen te zijn en wordt het een computer? En zullen we dan nog in de driving seat zitten of worden we gereden?

It is nog nooit zo boeiend geweest en ik denk inderdaad dat we nog maar aan 'the end of the beginning' zijn. Maar toch voel ik me tegelijk ook wat ongemakkelijk, want alles wat gemeten kan worden zal opgeslagen en gebruikt worden. Elke beweging geregistreerd, elke handeling gekoppeld aan duizenden databanken. Je stapt in de lift en kilometers verderop wordt een eigenaar verwittigd dat er zich een opportuniteit aandient. Zolang de lift niet blijft haperen natuurlijk want dan wil ik een snelle interventie. Graag van een helpende mens, want uiteindelijk is het dat toch nog steeds: it's all about people. Het hoeven geen liftboys te zijn, het mag voor mij de chief digital officer zijn, whatever.

Onze partners