De digitale CIO

© Getty Images/iStockphoto
Publireportage
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

24 november 2016, 10:55 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:16

Net als overal staan ook Europese bedrijven voor de uitdagingen van een nieuwe, digitale wereld. Er is niet alleen digitale concurrentie die disruptie veroorzaakt, maar ook de verandering in de houding van klanten en partners. Meer dan ooit rekenen ze erop dat bedrijven hun verwachtingen waarmaken dankzij het gebruik nieuwe technologie. Het bezorgt de CIO alvast een pittige uitdaging: het bedrijf de digitale wereld binnenloodsen.

Begin dit jaar voerde ICT-consultancybedrijf Cognizant een studie uit bij 289 Europese CIO’s en IT-directeuren van onder meer banken, verzekeraars, retail- en productiebedrijven. Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat de traditionele rol van de CIO achterhaald is. De uitdaging van de CIO is duidelijk: hij moet uitgroeien tot een digitale CIO. De Europese CIO voelt zich klaar om de digitale transformatie van zijn bedrijf te leiden, zo blijkt. Tweederde van de bevraagde CIO’s is zich ervan bewust een sleutelrol te spelen in het digitale traject – en het digitale succes – van hun bedrijf. Toch is minder dan een derde van de CIO’s (29%) vandaag al concreet met de digitale transformatie bezig.

De uitdaging van de CIO is duidelijk: hij moet uitgroeien tot een digitale CIO.

De CIO ziet voor zichzelf een belangrijke rol weggelegd in de ontwikkeling van de digitale strategie van de onderneming. Hij treedt daarbij meer op het voorplan van de business, in tegenstelling tot vroeger, toen ICT veeleer een serviceorganisatie was die zich in de achtergrond ophield. De digitale transformatie waar de CIO leiding aan geeft, houdt echter meer in dan de ontwikkeling van mobiele apps, de lancering van webportaal of de verplaatsing van een toepassing naar de cloud.

Digitaal in de kern

Digitale transformatie betekent dat de manier waarop het bedrijf werkt de digitale wereld in de kern plaatst. De naadloze integratie van fysieke en digitale componenten zorgt daarbij voor nieuwe toegevoegde waarde. De transformatie van de klantenbeleving vormt een sleutelelement. Voor een digitaal bedrijf in de ware zin van het woord stopt de digitale beleving niet bij het contact met de klant, maar is het een lijn die door de hele business loopt, door alle processen en modellen, tot in de bedrijfscultuur. De onderliggende technologie en ICT-infrastructuur moeten daar op inspelen.

Over Cognizant

Cognizant is een innovatief consultancybedrijf dat wereldwijd oplossingen biedt rond informatietechnologie en bedrijfsprocessen. Wij ondersteunen onze klanten bij de uitbouw van een sterke onderneming en de verbetering van prestaties en concurrentievermogen via innovatieve technologieën en processen. Zowat 245.000 medewerkers in ons ‘global delivery network’ zetten hun strategische vaardigheden, technologische kennis en ervaring met bedrijfsvoering en -processen in om onze klanten te helpen de mogelijkheden van het nieuwe werken volledig te benutten. We zijn een van de snelst groeiende ondernemingen in Europa en zijn aangeduid als ‘leader’ in “The Forrester Wave: Business Transformation Consultancies, Q3 2015”.

https://www.cognizant.com/belgium-dutch