Eerste uitdaging voor de digitale CIO: zorg voor meer samenwerking

© Getty Images/iStockphoto
Publireportage
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

24 november 2016, 10:54 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:16

Om de uitdagingen van de digitale wereld aan te kunnen, moet de CIO nieuwe vaardigheden en een nieuwe manier van werken ontwikkelen.

In de eerste plaats moet de CIO nieuwe samenwerkingsverbanden opstarten met de collega’s op C-niveau. Volgens het onderzoek van Cognizant zijn de CEO (39%) en CFO (22%) doorgaans de belangrijkste sponsors van digitale initiatieven. CIO en COO (beide 19%) volgen op een gedeelde derde plaats. Om leiderschap op te nemen in een digitale strategie, moet de sponsor goed kunnen samenwerken met de andere betrokken C-profielen. Dat vraagt vaardigheden die voor heel wat CIO’s mogelijk nieuw zijn, of minstens onderbelicht. Het vraagt inzicht in de politiek van het bedrijf, naast vaardigheden rond netwerken, communicatie en samenwerking in multidisciplinaire teams. Het is een verschuiving die om een proactieve CIO vraagt, bereid om zichzelf bij te sturen en – indien nodig – bij te scholen.

Uiteraard mag de CIO ook zijn traditionele rol niet uit het oog verliezen: efficiënt beheer van de ICT-omgeving, kostenbeheersing en kostenreductie. Tegelijk moet hij nieuwe relaties ontwikkelen met partners buiten het bedrijf – technologiebedrijven en start-ups – om zo een breder ecosysteem uit te bouwen. De studie van Cognizant toont aan dat de CIO met name zijn rol als innovator serieus neemt. Volgens 76% gaat het om de absolute prioriteit voor de digitale CIO. Het is echter onmogelijk om die rol helemaal alleen uit te bouwen. De digitale economie is per definitie gebaseerd op samenwerking met partners, ook buiten de eigen sector. Verder moet de CIO afstappen van het idee dat er zoiets bestaat als kerntaken voor ICT. In plaats van die kerntaken te willen beschermen, bouwt de digitale CIO een ecosysteem uit met externe partners. Die aanpak laat toe sneller en grondiger te innoveren dan de eigen ICT-afdeling op eigen kracht zou kunnen.

Over Cognizant

Cognizant is een innovatief consultancybedrijf dat wereldwijd oplossingen biedt rond informatietechnologie en bedrijfsprocessen. Wij ondersteunen onze klanten bij de uitbouw van een sterke onderneming en de verbetering van prestaties en concurrentievermogen via innovatieve technologieën en processen. Zowat 245.000 medewerkers in ons ‘global delivery network’ zetten hun strategische vaardigheden, technologische kennis en ervaring met bedrijfsvoering en -processen in om onze klanten te helpen de mogelijkheden van het nieuwe werken volledig te benutten. We zijn een van de snelst groeiende ondernemingen in Europa en zijn aangeduid als ‘leader’ in “The Forrester Wave: Business Transformation Consultancies, Q3 2015”.

https://www.cognizant.com/belgium-dutch