Flash geeft boost aan klantenervaring

In het digitale tijdperk lijkt dataopslag vanzelfsprekend. En toch, in de financiële sector maakt de gebruikte technologie voor de storage van data wel degelijk het verschil. Banken en verzekeraars rekenen op flash om de klantenervaring te verbeteren, fraude op te sporen en optimaal transacties uit te voeren.

Flash geeft boost aan klantenervaring

"De Belgische bankensector is behoorlijk verzadigd", zegt Sara Ramakers, Client Executive Financial Services Sector bij IBM. "Daarom zetten de banken fors in op het behoud en de verdere ontwikkeling van de bestaande klanten. Ze doen dat door te investeren in de kwaliteit van de dienstverlening. Anders gezegd: de bank wil de ultieme klantenervaring aanbieden, op kantoor, via het internet en mobiel." Dat zet de ICT-systemen uiteraard zwaar onder druk. De banken bieden immers almaar meer toepassingen aan die zonder enige latency met grote datavolumes uit de voeten moeten kunnen.

Delen

De banken bieden almaar meer toepassingen aan die zonder enige latency met grote datavolumes uit de voeten moeten kunnen.

Flash-opslag biedt daar een oplossing voor. Systemen op basis van All Flash Arrays (AFA) - zoals IBM Flash Storage - werken veel sneller dan traditionele opslag met schijven, bieden efficiëntere datacompressie en zijn bovendien een pak zuiniger in verbruik. Daarom bekijken de banken flash ook in functie van PSD2. Die nieuwe Europese betaalwet voert de druk op de banksystemen nog verder op. "Door de nieuwe wet zijn alle Europese banken verplicht om bedrijven toegang te verlenen tot de betaalrekeningen van hun klanten", legt Sara Ramakers uit. "Het spreekt voor zich dat de banken daarbij moeten voorzien in een platform dat het extra dataverkeer aankan. Ook hier biedt flash een goede oplossing."

Uiterst snelle dataverwerking

Verder duikt flash ook op bij andere activiteiten van de bank, zoals fraudedetectie en trading. "Fraude is een zuivere verliespost voor een bank", zegt Sara Ramakers. "Daarom bouwt de bank controles in. Bij iedere transactie gaat een systeem op zoek naar indicaties die mogelijk op fraude wijzen." Belangrijk is dat die hele analyse in real time gebeurt, zodat de bank tijdig kan ingrijpen wanneer ze fraude detecteert. Tegelijk wil de bank een optimale ervaring bieden. Anders gezegd: er is een oplossing nodig die razendsnel de nodige controles uitvoert - en een frauduleuze transactie meteen afbreekt - zonder dat de eerlijke klant daar enige hinder van ondervindt.

Delen

Algemeen kunnen we stellen dat flash er mee voor zorgt dat de dienstverlening van de bank altijd overeind blijft.

"Hier komt het belang van de infrastructuur weer naar voren, aangezien flash veel meer IOPS (lees- en schrijfopdrachten per seconde) biedt dan traditionele storage." Die snelheid is ook erg bepalend bij trading, waar het exacte moment van de transactie bepalend kan zijn voor winst of verlies. "Algemeen kunnen we stellen dat flash er mee voor zorgt dat de dienstverlening van de bank altijd overeind blijft", aldus nog Sara Ramakers. "Flash staat in voor een gigantische versnelling van de traditionele batchprocessen van de bank. Een klassieke batchverwerking die met traditionele storage vaak een hele nacht in beslag neemt, duurt met flash amper enkele minuten. Dat zorgt voor een enorme boost in de beschikbaarheid van data en systemen - en draagt zo opnieuw bij aan de geboden klantenervaring."

Dit dossier kwam tot stand in samenwerking met Arrow ECS, distributeur van IBM.

Lees meer over de AFA-oplossingen van IBM Flash Storage.

Onze partners