Flash ondersteunt strategische positionering in retail

Snelheid is steeds vaker een van de kenmerken waarmee de retailer zich van zijn concurrenten onderscheidt. Snelle systemen laten de retailer onder meer toe de klant in real time - tijdens zijn bezoek aan de winkel - gepersonaliseerde kortingsbonnen aan te bieden. Achter de schermen maakt flash-opslag daarbij het verschil.

Flash ondersteunt strategische positionering in retail

De klassieke harde schijf loopt stilaan tegen zijn limieten aan. Een snelheid van meer dan 15.000 toeren per minuut is fysiek niet haalbaar. Daardoor stokt de evolutie van de SSD-technologie (Solid State Drive), terwijl de vraag naar kortere toegangstijden (latency) en meer lees- en schrijfopdrachten per seconde (IOPS) almaar blijft stijgen. AFA-systemen (All Flash Arrays) - zoals IBM Flash Storage - bieden een antwoord op die vragen, met een latency die twintig keer kleiner is, gecombineerd met dertig keer meer IOPS. Tegelijk compenseert flash de initiële aankoopkosten door spectaculaire besparingen in het datacenter. Flash verbruikt negentig procent minder energie dan SSD en neemt maar tien procent van de plaats in.

Delen

De retail vraagt erg veel van een ERP-oplossing. Het systeem verwerkt continu enorme datavolumes. Alleen flash slaagt erin die evolutie te blijven ondersteunen.

"Flash biedt een goed evenwicht tussen de Total Cost of Ownership en de geleverde prestaties", zegt Marc Van der Rest, Client Executive Global Markets bij IBM. Vandaar ook het positieve advies voor flash van een bedrijf als Gartner. "Wie vandaag voor de vernieuwing van zijn opslagomgeving staat, maakt met flash de beste keuze. Op alle vlakken heeft de technologie meer dan voldoende maturiteit verworven." Vandaar dat ook de grote retailers intussen de stap naar AFA zetten. "Ze doen dat onder meer in functie van hun ERP-systemen", legt Marc Van der Rest uit. "De retail vraagt erg veel van een ERP-oplossing. Het systeem verwerkt continu enorme datavolumes: heel veel klanten, heel veel leveranciers en producten, en heel veel transacties. De volumes nemen toe en alles gaat almaar sneller. Alleen flash slaagt erin die evolutie te blijven ondersteunen."

Naadloze multikanaalservaring

De retailers hebben nood aan meer performantie omdat ze hun processen strakker willen opvolgen. "Vroeger steunde de retail op nachtelijke batchverwerking", zegt Marc Van der Rest. "Daardoor had een bedrijf eigenlijk nooit echt zicht op wat er in de winkel gebeurt. De beschikbare data waren altijd een dag oud." Vandaag wil de retailer de verkoop in real time kunnen opvolgen, zodat hij de klant een naadloze multikanaalservaring kan aanbieden - en daar zijn logistiek op kan afstemmen. "De klant bestelt online, haalt de bestelling in een winkelpunt af, enzovoort. Dat vraagt om een systeem waarbij de retailer op ieder moment zicht heeft op de voorraad van alle artikels in alle winkels." Ook al gaat het om grote datavolumes, flash-opslag kan daarmee uit de voeten.

Delen

Vandaag wil de retailer de verkoop in real time kunnen opvolgen, zodat hij de klant een naadloze multikanaalservaring kan aanbieden - en daar zijn logistiek op kan afstemmen.

Tegelijk kijkt de retailer naar manieren om de band met de klant verder te versterken. Eén van de gevolgde paden is dat van de gepersonaliseerde interactie met de klant. Dat gebeurt onder meer door de klant tijdens zijn bezoek aan de winkel - in real time - gepersonaliseerde kortingsbonnen aan te bieden, afgestemd op onder andere de koophistoriek van de klant. "Met klassieke batchverwerking zijn dat soort initiatieven al helemaal onmogelijk", aldus nog Marc Van der Rest. "Alles moet op het moment zelf kunnen gebeuren. Het geeft aan hoe een technologie als flash een essentiële rol speelt bij de manier waarop de retailer zich strategisch positioneert in de multikanaalsmarkt."

Dit dossier kwam tot stand in samenwerking met Arrow ECS, distributeur van IBM.

Lees meer over de AFA-oplossingen van IBM Flash Storage.

Onze partners