‘Google benadeelt kleine spelers’, zegt review-site

© Getty Images
Matthieu Van Steenkiste Freelance medewerker Data News

Doorgedreven SEO-strategieën van grote bedrijven krijgen van Google vrij baan, waardoor kleine sites nog minder aan bod komen in de resultaten van de zoekgigant. Dat zegt de Amerikaanse review-site HouseFresh, dat zijn trafiek in enkele maanden tijd zag instorten.

Het was een site waarop luchtverfrissers worden besproken, die de kat de bel aan bond. In een artikel op zijn site, gerapporteerd door The Verge, schreef HouseFresh in februari hoe zijn ranking op Google de afgelopen tijd dramatisch was gezakt, ten voordele van grote mediabedrijven. Deze week liet het in een update weten dat het probleem enkel is vergroot. De site zegt dat trafiek via zoekresultaten de afgelopen maanden met 91 procent is gedaald.

Boosdoener blijken grote spelers als BuzzFeed en Rolling Stone die – ondanks een gebrek aan expertise – toch artikels posten over luchtverfrissing. Met doorgedreven SEO-strategieën pushen ze die naar de top van de Google-resultaten, enkel bedoeld om inkomsten te genereren uit de bijhorende reclamebanners. HouseFresh haalt daarbij ook het voorbeeld van Forbes aan dat plots artikels over honden begon te publiceren, ogenschijnlijk omwille van de advertenties voor verzekeringen voor huisdieren ernaast.

SEO-gedreven content

Het resultaat, zo schrijft HouseFresh, is een pagina zoekresultaten gevuld met dat soort SEO-gedreven content, die de gebruiker weinig helpt. De website zag zijn webverkeer en inkomsten dalen, maar dreigt terug te slaan. Het belooft om de onbetrouwbare producten die de grote uitgeverijen pushen te bespreken. ‘En als Google die reviews niet wil opnemen, zullen we hun eigen systeem gebruiken om te zorgen dat mensen ze zien, vóór ze hun geld verspillen’, laat het nog weten.

In een reactie in februari liet Google weten dat het – in tegenstelling tot wat HouseFresh berichtte – geen manuele check doet op de kwaliteit van online-reviews. In een post begin maart beloofde het niettemin om het probleem met ‘content van lage kwaliteit’ in hun zoekresultaten aan te pakken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content