De beveiliging van een bank is allang niet meer beperkt tot de stalen kluisdeur of de badge aan de ingang. Om haar digitale infrastructuur en data fysiek te beveiligen koos Banque de Luxembourg ervoor alle beveiligingssystemen samen te brengen op een platform van Genetec.
‘IT-infrastructuur, zoals datacenters en serverruimtes, is inmiddels net zo waardevol als de traditionele bankkluis’, zegt Frédéric Mayer, head of Physical Security bij Banque de Luxembourg. ‘Om bezittingen van zowel onszelf als van onze klanten effectief te beschermen, moeten we niet alleen die fysieke ruimtes beveiligen, maar ook data.’
Banque de Luxembourg, actief in Luxemburg en België met 1.200 medewerkers, gebruikte jarenlang afzonderlijke oplossingen voor videobewaking, toegangscontrole en inbraakdetectie. Die systemen deden hun werk, maar waren niet op elkaar afgestemd. In 2010 stapte de bank over op IP-gebaseerde videobewaking, later geïntegreerd met toegangscontrole. De bank werkte daarvoor samen met Genetec, een bedrijf met hoofdzetel in Canada, dat zich specialiseert in unified security. Het beheer van de afzonderlijke oplossingen bleef echter tijdrovend en complex.
Van integratie naar unificatie
In 2018 koos de bank resoluut voor een uniforme aanpak. Ze nam daarbij opnieuw Genetec onder de arm. De bank verving alle badgelezers en deurcontrollers en bracht alle afzonderlijke oplossingen samen op het Genetec Security Center-platform. ‘We hebben onze beveiligingssystemen de afgelopen jaren voortdurend aangepast en uitgebreid, zodat ze beter aansluiten bij de noden van de bank en het veranderende dreigingslandschap’, aldus Mayer. Zo kreeg de bank gaandeweg een 360-gradenoverzicht van al haar locaties en assets.
Vandaag beschikt Banque de Luxembourg niet enkel over videobewaking en toegangscontrole op Genetec Security Center, maar beheert ze op het platform ook de oplossingen voor sleutelkasten, automatische nummerplaatherkenning en intrusion detection. Door alle oplossingen en data op één plek te centraliseren, beschikt de bank over een coherent beeld van de situatie en kan ze sneller en consistenter reageren bij incidenten.
Efficiëntie in incidentbeheer
Intussen nam Banque de Luxembourg ook Genetec Mission Control in gebruik, een oplossing om het beheer van incidenten te stroomlijnen en te automatiseren. In plaats van operators continu te overspoelen met meldingen, combineert het systeem signalen uit verschillende bronnen. Dat vermindert het aantal valse alarmen drastisch en laat toe om onmiddellijk de juiste respons in te zetten.
‘Genetec Mission Control is eigenlijk een decision-making system’, vertelt Fabrice Foucart van Genetec. ‘Het zorgt dat enkel relevante incidenten naar boven komen. Denk aan een sensor bij een hek die doorheen de dag voortdurend meldingen geeft. Met videoanalyse en radar kan je meteen zien of het om een reëel probleem gaat. Pas als verschillende systemen samen een incident bevestigen, komt er een alarm.’ Dat stelt securityteams in staat om efficiënt te handelen op basis van vooraf gedefinieerde scenario’s en geautomatiseerde workflows. Die nemen de vorm aan van algoritmes. ‘Dat bespaart tijd en verhoogt de betrouwbaarheid van het incident management.’
Door het toenemende gebruik van digitale beveiliging beschikt de bank over almaar meer beveiligingsdata. Om daar efficiënt mee om te gaan, zal AI in de toekomst een belangrijke rol bij spelen. Banque de Luxembourg ziet dat vooral als een vorm van ‘intelligent automation’: technologie die routinewerk vermindert en securityteams toelaat zich te focussen.