Gentse Donna sluit partnerschap met Amerikaanse AI-speler Plaud

© Donna
Michel van der Ven
Michel van der Ven Technologiejournalist bij Data News.

Verkopers op de baan kunnen met de AI-assistent van Donna aardig wat tijd besparen. Deze week kondigde de Gentse scale-up een samenwerking aan met het Amerikaanse Plaud, waardoor interactie mogelijk wordt met de wearables van dit AI-bedrijf.

Donna, opgericht in 2024, wordt geleid door Nicolas Christiaen en Jonas Deprez. Met de tool hebben verkopers een persoonlijke assistent aan hun zijde die toegang heeft tot e-mail en CRM, en hen doorheen de dag begeleidt. Tijdens ‘onproductieve’ momenten, zoals een autorit, kunnen ze zo de administratieve verwerkingstijd per verkoopgesprek aanzienlijk verkorten.

Extra context

Intussen heeft Donna ook voet aan de grond in de Verenigde Staten en sloot de Gentse scale-up internationale partnerschappen met PwC en Deloitte. ‘Nu wordt onze assistent nog slimmer, dankzij de extra context die de toestellen van Plaud capteren’, klinkt het.

Plaud werd in 2023 in San Francisco opgericht door Nathan Xu, vandaag CEO van het bedrijf. De onderneming wil de ‘volgende generatie AI-interfaces bouwen waarmee professionals hun gesprekken en ideeën kunnen opnemen en structureren’. In minder dan twee jaar tijd verkocht de AI-gigant wereldwijd meer dan een miljoen toestellen, waaronder de Plaud Note (foto onder dit artikel) en de Plaud NotePin.

Zelfde visie

‘We delen dezelfde visie als Plaud: context uit live gesprekken capteren en die vervolgens actief inzetten voor doeltreffende resultaten’, zegt Nicolas Christiaen. De co-CEO van Donna schat dat grofweg een kwart van Plauds klantenbasis voordeel kan halen uit de samenwerking, vooral vakmensen en verkopers op de baan.

Note Pro. © Plaud

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise