Maxeda DIY Group positioneert zich als een datagedreven organisatie die volop inzet op artificiële intelligentie. Goed databeheer maakt het mogelijk AI-tools los te laten op verschillende interne processen, zoals het bepalen van de juiste korting.
7.000 medewerkers en 350 winkels maken van Maxeda DIY Group de grootste doe-het-zelfretailer in de Benelux. Tot de groep behoren Brico en BricoPlanit in België en Luxemburg, naast Praxis in Nederland. Databeheer staat bij het bedrijf erg hoog aangeschreven, stelde CDO en CIO Erik Cuypers onlangs op het GS1 Belgilux Forum in Eigenbrakel. ‘Als je een data- en AI-gedreven organisatie wil zijn, is de manier waarop je met data omgaat van fundamenteel belang.’
Tijdens zijn pleidooi voor databeheer nodigde Cuypers uit te vragen aan de IT-verantwoordelijke van uw bedrijf hoeveel databronnen de organisatie telt. ‘Toen ik startte bij Maxeda waren er bijvoorbeeld zes databases met klanten. Vandaag zitten onze 7,6 miljoen klanten in één database.’ Maxeda kiest resoluut voor een single view of truth. Of het nu om klanten, producten, voorraden, bestellingen of prijzen gaat: de groep beheert telkens alles vanuit één opgeschoonde databron. Daarmee wil Maxeda de fundering leggen voor verdere AI-implementaties.
Use cases als speedbootjes
‘Als je wil innoveren in een bedrijf, moet je kunnen verdragen dat af en toe een speedbootje langs de grote tanker gaat om snelheid te halen’, aldus Cuypers. Maxeda past dat principe toe. Een team ontwikkelde een AI-model dat 32 miljoen euro genereerde door te kijken naar de omloopsnelheden van producten. ‘Sommige producten in ons assortiment verkopen we maar eens per twee jaar.’ En die stock vertegenwoordigt natuurlijk veel kapitaal.
Een andere use case zit in de loyaliteits-app die intussen miljoenen keren is gedownload. 65 procent van Maxeda’s klanten scant die aan de kassa. ‘Brengen we die scan rate naar 80 procent, dan hebben we voldoende data om een gepersonaliseerd aanbod te bieden, of slimme campagnes te lanceren, bijvoorbeeld in functie van de grootte van de tuin van de klant.’
AI voor kortingen
Algemeen vormen zeven bronnen met gestructureerde data de basis voor een model dat de juiste korting voorspelt voor een categorie of subcategorie van producten. ‘Tijdens de covidpandemie schilderden mensen massaal hun muren wit. Witte verf gold als het product dat klanten of bezoekers naar de winkel of webshop lokte, en trok de kar voor andere producten, zoals zo’n rood verfbakje of afplaktape. Op die producten die volgen, wil je misschien wat minder korting geven dan op het product dat de klant initieel naar winkel lokte. AI maakt die oefening voor onze 100.000 producten en houdt daarbij rekening met onder andere het weerbericht. Dashboards geven het ideale kortingspercentage weer.’
Intussen traint Maxeda al jaren een eigen groot taalmodel. ‘Binnen onze klantenservice reduceert die al de prijs van een ticket. In de toekomst zullen we het model verder uitrollen naar andere divisies binnen het bedrijf. Ook op het vlak van data en content heeft Maxeda vooruitgang geboekt in het gebruik van AI.’ Om productinformatie eenduidig, centraal en efficiënt te beheren en te delen, werkt Maxeda aan een migratie van de oude datastructuur naar een gecentraliseerd systeem via My Product Manager. ‘Zo werken we dubbele invoer door leveranciers en inefficiënties weg’, vertelde directeur datamanagement David Hansen.