Het businessmodel van recyclingbedrijf Renewi schuift steeds meer op van een logistiek bedrijf naar een productiebedrijf. IT zit mee aan tafel voor het uittekenen van die (digitale) transformatie, vertelt Ans Verlooy, group director digital en data bij Renewi.
Renewi associeer ik net als allicht veel van onze lezers met afval en recyclage, maar wat doet het bedrijf dan precies?
Ans Verlooy: We halen afval op, verwerken het en verkopen de circulaire materialen opnieuw op de markt. We doen dat voor 200.000 klanten met 7000 medewerkers, waarvan ongeveer de helft op de baan of in de recyclingproductie werkt. Dit betekent dus dat we niet alleen verantwoordelijk zijn voor het ophalen van afval, maar ook voor het verwerken en hergebruiken van deze materialen, wat bijdraagt aan een duurzamere toekomst.
Was het een bewuste keuze om in deze niche verantwoordelijk te worden voor IT?
Ans Verlooy: Ik kom oorspronkelijk uit de bank-, verzekerings- en retailsector. Ik heb in verschillende sectoren gewerkt en ben daar zeer blij om, maar ik voelde wel dat ik meer en meer op zoek ging naar een purpose-driven verhaal. Pas op, ik ben zeer commercieel ingesteld is en ik ben niet vies van wat ambitie, maar ik ontbrak echt een duidelijk doel, een purpose. Renewi kwam in 2022 op mijn radar en sprak mij aan vanwege de ambitie en duurzaamheid. Mijn kinderen vinden het ook interessant omdat het een circulair bedrijf is. Die perceptie van het bedrijf door mijn kinderen telde zeker ook mee in mijn keuze.
Ik ben zelf de dochter van een bakker, ik kom echt uit een horecafamilie. Zo’n dertig jaar geleden ging mijn grootvader maandelijks met mij naar de stortplaats. We loosden al ons afval in een grote put, en vonden dat toen allemaal ook doodnormaal. Vandaag vragen mijn kinderen mij of ik het afval wel goed heb gesorteerd. We hebben enorme stappen gezet, van het storten van afval tot het sorteren en recycleren, en het hergebruiken van materialen. Renewi streeft naar een circulaire economie waarin afval niet meer bestaat en alles terug in de keten wordt gebracht. Het is net daarom dat mijn kinderen een afvalverwerkingsbedrijf zoals Renewi nu zelfs mega sexy vinden. Duurzaamheid is een kernwaarde van Renewi en zit in ons DNA. We willen de circulaire economie op de grootst mogelijke schaal mogelijk maken. Met 200.000 klanten vandaag, verspreid over België en Nederland, brengen we toch nu al een aanzienlijk volume binnen. Die klanten variëren van grote bedrijven tot slagers en tja, ook bakkers (lacht). We richten ons vooral op commercieel afval en bieden consultancy aan klanten om hen te helpen duurzaam met hun afval om te gaan en zo aan CSRD-verplichtingen te voldoen. (De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een Europese richtlijn die bedrijven verplicht om te rapporteren over hun impact op mens en milieu, nvdr).
Wat is de huidige uitdaging voor Renewi in dat businessmodel?
Ans Verlooy: De uitdaging van vandaag is hoe we ervoor zorgen dat we aan de bron meer en meer sorteren, wat resulteert in minder volume. Ons businessmodel verschuift van een logistiek bedrijf naar een productiebedrijf. We moeten ervoor zorgen dat we de juiste dingen aan de voorkant binnenhalen om aan de achterkant goed te kunnen bedienen. Dit betekent dat we de juiste grondstoffen moeten binnenhalen om te verwerken en te produceren volgens de specificaties die verwacht worden.
Is die verschuiving recentelijk ingezet?
Ans Verlooy: Ja, zeker de laatste jaren. We proberen ons recyclingpercentage steeds verder te verhogen. Dit vereist een grote stap in digitale transformatie, vooral op het gebied van informatie en data. We moeten ervoor zorgen dat we de juiste informatie hebben om onze processen te optimaliseren en de kwaliteit van onze gerecycleerde materialen te waarborgen.
Ik wil digitale teams integreren in de business en de maturiteit verhogen.
Wat zijn dan de grootste uitdagingen op het gebied van informatie en data?
Ans Verlooy: Om circulaire materialen goed te kunnen verkopen, moeten we het vertrouwen van onze eindklanten winnen. De perceptie van gerecycleerd materiaal is nog niet optimaal en dat ligt vaak aan te beperkte informatie over de volledige waardeketen. Het is belangrijk om accurate en kwalitatieve informatie te hebben over de herkomst en verwerking van materialen, evenals de specificaties van het eindproduct.
Om volledig circulair te worden, moeten we samenwerken met overheden, stakeholders, klanten en leveranciers om data samen te brengen en te analyseren. De digitale maturiteit moet groeien om een nieuw businessmodel te ondersteunen dat samenwerking en data-integratie vereist.
Het winnen van vertrouwen met goede en accurate data, het volledig onder controle hebben van de waardeketen, en het overwinnen van technologische barrières zijn essentieel. Dit vereist een holistische aanpak waarbij bedrijfsprocessen en technologieën geïntegreerd worden.
Welke rol speelt technologie voor Renewi?
Ans Verlooy: Technologie speelt een cruciale rol in onze digitale transformatie. We gebruiken ERP- en CRM-systemen zoals Microsoft Dynamics en Salesforce, en werken samen met partners om onze digitale core te versterken.

We hebben momenteel vier verschillende ERP-systemen: die situatie is ontstaan vanuit onze overnames. Ons Future Fit-programma richt zich op het creëren van één structuur, één proces en één digitale core om consistent te werken. We gebruiken Microsoft Dynamics voor ERP, een routeplanner van AMCS voor logistiek, en Salesforce voor onze salesprocessen. We bouwen ook onze front-end portal verder uit om nieuwe klanten beter digitaal te bedienen. Daarnaast werken we samen met partners zoals Cosmo voor het nodige maatwerk in de waste-industrie En uiteraard lopen er ook verschillende interne IT-projecten zoals Workday voor HR en licentiebeheer voor medewerkers certificaten.
Hoe groot is je IT-team eigenlijk en hoe is het gestructureerd?
Ans Verlooy: We hebben een team van 80 à 90 interne medewerkers, verspreid over België en Nederland, en werken samen met externe partners voor expertise die we niet zelf in huis hebben. We hebben trouwens gekozen voor een insourcing model om snel te kunnen schakelen en bepaalde expertise opnieuw in te brengen in de eigen organisatie, net om meer controle te hebben. Ons IT-budget is ongeveer 55 miljoen per jaar, wat een mooi budget is voor een operationeel bedrijf als Renewi.
Wat zijn de volgende stappen in de digitale transformatie van Renewi?
Ans Verlooy: Het implementeren van één ERP is zeer belangrijk, naast het uitbouwen van onze data capabilities, maar ook het moderniseren van onze recyclingprocessen met technologieën zoals IoT en AI. We hebben al wat AI in huis, bijvoorbeeld op de sorteerlijnen en trucks waar het ook echt goed werkt en helpt bij het herkennen van afwijkingen en het verbeteren van onze businessprocessen. Onze AI-modellen verbeteren ook constant en werkt goed op sorteerlijnen en trucks.
Is technologie essentieel om 100% circulair te worden?
Ans Verlooy: Absoluut. Technologie is essentieel om circulair te worden en Renewi investeert daarom ook veel in digitale transformatie om dit te realiseren. Het leiderschap begrijpt ook het belang van digitale maturiteit, maar het is en blijft wel belangrijk om technologische investeringen te koppelen aan directe waarde voor het bedrijf. Ik durf ook vaak ‘nee’ zeggen. Ik vind het belangrijk om keuzes te maken en te focussen op projecten die een groot potentieel hebben voor revenue en strategische waarde.
Is dat de richting waarin je de CIO in de toekomst verder ziet evolueren?
Ans Verlooy: De tot CIO doorgegroeide techneut zal het moeilijker en moeilijker krijgen in de toekomst. De CIO van de toekomst is volgens mij een digitale leider die samenwerkt met de business om waarde te creëren. Het profiel van de CIO evolueert naar een sparringpartner voor de CEO en een strategische rol in het bedrijf. Ik geloof ook niet in een aparte functies als een Chief Digital Officer. Voor mij is het duidelijk dat het de CIO is die de volledige stack moet beheren en samenwerken met de business om digitale transformatie te realiseren. Daar heb je geen aparte Chief Digital Officer voor nodig, integendeel zelfs: dat werkt gewoon niet in veel grote organisaties waar ze er de afgelopen jaren dan ook van teruggekomen zijn.
CIO’s moeten hun IT-afdeling veel meer durven profileren aan de top, als transformatiepartner voor de organisatie. Zoals ik al zei: een sparringpartner worden voor de CEO. Als je alleen vanuit technologie blijft werken, gaat het moeilijk worden om digitale maturiteit in een organisatie te creëren.