Belgische werknemers winnen dagelijks gemiddeld 108 minuten werktijd dankzij het gebruik van artificiële intelligentie, zo blijkt uit het jaarlijkse ‘Global Workforce of the Future’-rapport van The Adecco Group.
Het onderzoek, gebaseerd op de input van 37.500 werknemers waaronder 475 in België, toont een snel stijgende AI-adoptie. Zo verwacht 63% van de Belgische respondenten dat hun werkgever AI-agents zal integreren in de workflow binnen de komende 12 maanden. Het optimisme is relatief hoog: 71% gelooft dat AI meer jobs creëert dan het vernietigt, en 78% ziet de eigen taken evolueren door de technologie.
Wat doen we met de gewonnen tijd?
Maar achter dat optimisme en een toch al behoorlijk opmerkelijke gemiddelde efficiëntiewinst schuilt wel een belangrijk probleem. De efficiëntiewinst vertaalt zich namelijk nog maar zelden in meetbare meerwaarde voor de organisatie. De productiviteitswinst lijkt te verdampen door een gebrek aan strategie en betrokkenheid op de werkvloer. De kern van het probleem situeert zich in wat er met de gewonnen tijd gebeurt. Een aanzienlijk deel van de Belgische werknemers geeft aan dat de 108 bespaarde minuten worden besteed aan ‘dezelfde of minder waardevolle taken’. Slechts 24% in ons land stelt de impact van die taken op de bedrijfsresultaten te kunnen meten, tegenover 33% wereldwijd.
Slechts kwart Belgische organisaties heeft AI ook al strategisch verankerd
Dit cijfer van 24% sluit nauw aan bij eerder onderzoek van TOPdesk, waaruit bleek dat slechts een kwart van de Belgische organisaties AI al strategisch heeft verankerd. Wanneer een overkoepelende strategie ontbreekt, blijven AI-toepassingen vaak beperkt tot ad-hoc experimenten die weliswaar tijd besparen op individueel niveau, maar niet gekoppeld zijn aan bredere bedrijfsdoelstellingen.
Gebrek aan betrokkenheid
Het rapport van Adecco legt nog een andere kloof bloot die deze strategische leemte versterkt. Amper 21% van de Belgische werknemers geeft aan betrokken te worden bij het herontwerpen van werkprocessen die door AI worden beïnvloed. Dit gebrek aan betrokkenheid weerspiegelt een perceptiekloof die we eerder al signaleerden: managers wanen zich vaak AI-leiders, maar het personeel ervaart die leiding op de werkvloer niet, zo concludeerde SAP België uit een eigen onderzoek.
Managers wanen zich AI-leiders, maar personeel volgt niet
‘AI is nu een dagelijkse realiteit en ook Belgische werknemers tonen een groeiend optimisme over de mogelijkheden ervan’, stelt Jan Dekeyser, Country President van België bij The Adecco Group. ‘Maar technologie alleen volstaat niet om verandering te realiseren. Mensen blijven de kern van elke transformatie. Om efficiëntie te vertalen naar echte bedrijfsimpact, moeten organisaties investeren in opleiding, betrokkenheid en vertrouwen’, klinkt het.
‘AI moet bron van groei worden’
Nog volgens Adecco zijn werknemers die de impact van AI op hun werk begrijpen en zien hoe hun rol bijdraagt aan de strategie, significant loyaler. Maar zo’n ‘future-ready’ werknemers die zich actief aanpassen, floreren volgens het rapport enkel wanneer ze heldere doelen en leeropportuniteiten krijgen. ‘Werkgevers moeten daarom de juiste tools, opleidingen en ethische kaders bieden zodat AI een bron van groei en menselijk potentieel wordt, en niet van onzekerheid’, besluit Dekeyser.
Career Guide enquête: Ligt de IT’er wakker van AI?