Het Britse CompressionX zegt met zijn ‘lossless’ compressie-algoritme bestanden vele malen kleiner te kunnen samenvouwen dan de concurrenten. Maar het bedrijf moet zich een weg vinden in een markt met grotendeels gratis tools.
Ik weet niet hoe vaak u de laatste jaren aan compressie hebt gedacht, maar heeft u een alternatief nodig voor 7zip? Eentje dat mogelijk een pak moderner en krachtiger is dan bestaande varianten? CompressionX hoopt alvast van wel.
Het Britse bedrijf zegt een ‘lossless’ compressie-algoritme te hebben gevonden dat gegevens vele malen kleiner kan samenvouwen dan eerder gedacht. Het bedrijfje hoopt daarmee potten te breken in een sector waar al enkele jaren niet erg veel is veranderd.
Wiskunde
Aan de grond van CompressionX ligt een wiskundige theorie, waar CEO Nicholas Stavrinou enkele jaren aan werkte voor hij ze voorlegde aan co-founder en CTO Stuart Marlow. Die schreef vervolgens de code bij elkaar. ‘We hebben daar patenten op genomen, maar het heeft wel een paar jaar geduurd voor we een algoritme hadden en konden bewijzen dat we iets deden dat nog niet eerder was gedaan,’ legt Stavrinou uit aan een groep journalisten op de 63ste IT Press Tour in Amsterdam, waar Data News aan deelnam.
Het eigenlijke bedrijfje werd in 2012 opgestart. ‘Wat doe je met een nieuw lossless compressie-algoritme?’ stelt Stavrinou de vraag. ‘De mogelijkheden waren bijna oneindig.’ Na enkele samenwerkingen en pogingen om integraties te bouwen voor grote software, heeft het bedrijf nu gekozen om een alleenstand product uit te brengen: een cloudgebaseerde compressietool waarmee ze proberen 7zip en co naar de troon te stoten.
Hoe werkt dat?
CompressionX is een zogeheten ‘lossless’ compressietool. Lossy formaten, zoals bijvoorbeeld een jpg-bestand, kunnen beelden kleiner maken maar boeten ook wat in aan kwaliteit. Bij lossless compresseren moet je bestanden perfect weer kunnen uitpakken.
‘Ons algoritme is daar beter in dan bestaande concurrenten, vooral voor gestructureerde data,’ zegt Stavrinou. ‘We kunnen gestructureerde data tot 95% compresseren,’ zegt CTO Stuart Marlow. ‘Dat zijn dingen als databases, audit logs enzovoort.’
Er is een groeiende vraag naar storage maar dat blijft niet verantwoord
Het grote probleem in de opslagwereld is echter ongestructureerde data, die vooralsnog het grootste deel van de datacenters vult. ‘Wij doen het daar ook beter dan generische compressie, omdat we ons aanpassen aan de gegevens zelf,’ aldus Stavrinou.
Het algoritme gaat daartoe onder meer in het bestand zoeken naar gelijkaardige structuren en zet die samen. ‘Als je bijvoorbeeld een groot bestand heb met tekst en foto’s, gaan wij die uitsplisten,’ zegt Marlow. ‘De tekst enerzijds, de foto’s anderzijds. En dan compresseren we dat.’ Die ongestructureerde data zou zo aan 60% tot 65% gecompresseerd kunnen worden, wat meer is dan de gangbare 30%, en dat alles aan een redelijke snelheid.
Duurzaamheid
CompressionX ziet wel brood in haar nieuwe compressietooltje, deels om de honger naar meer en grotere datacenters wat te stillen. ‘Er is een groeiende vraag naar storage,’ zegt Stavrinou. ‘maar dat blijft niet verantwoord. We willen AI en vooruitgang, maar wat is daarvan de kost?’ Door data te verkleinen, is er minder opslag nodig, wat beter is voor het milieu. Dat idee.
Het bedrijf lijkt het trouwens te menen met die sustainability. Het heeft een deal gesloten met Pinwheel, een duurzaamheidsplatform, om een deel van de inkomsten te delen met verschillende goede doelen rond bijvoorbeeld olifantenbescherming en waterwinning in Afrika. Klanten kunnen kiezen uit een paar doelen waar hun deeltje van het geld naartoe gaat. Al moeten we er meteen bijzeggen dat voor een bedrijf met een gloednieuw product, die inkomsten voorlopig beperkt blijven. Momenteel gaat het om nog een eenmalige bijdrage.
Mature markt
CompressionX komt met zijn enthousiasme en zijn nieuwe tooltje in een erg volwassen markt, waar veel van de spelers al jaren meegaan. En het wil die allemaal verslaan, zegt Marlow. ‘We willen beter zijn dan legacy software, met hun rommelige interfaces,’ aldus de CTO. ‘We willen dat de meeste van onze functionaliteit intuïtief is, en bruikbaar over verschillende systemen, van pc’s en macs tot mobiel.’
Al wordt het natuurlijk moeilijk concurreren met grotendeels gratis producten, als je zelf een inkomen wilt genereren. CompressionX werkt momenteel met een cloudproduct waarbij je online bestanden met hun algoritme kunt compresseren. Om zieltjes te winnen is er een gratis ‘basic’ abonnement. Dat laat je toe om online tot 25GB per maand te compresseren. De redenering is dat als je zo’n bestand naar iemand stuurt, zij ook naar de site moeten om het uit te pakken. Daarnaast is er een standaard plan voor zo’n 4 pond per maand, voor ongelimiteerde data.
Het bedrijf mikt op IT-departementen en grote bedrijven, en zegt ook aan een ‘enterprise’ aanbod te werken. Ze hopen op deze manier tractie te krijgen, want hun succes gaat uiteindelijk afhangen van de testen van andere bedrijven. Momenteel zijn er nog niet veel benchmarks beschikbaar rond CompressionX. Om de vele gratis tools te verslaan, gaan de Britten echter moeten bewijzen dat hun betaalde tool de benodigde opslag zo erg vermindert dat een bedrijf aan het einde van de rit toch bespaart.