Continu trachten bij te blijven met technologische ontwikkelingen én daarbij kunnen omgaan met hoge werkdruk en stress: dat zijn de grootste uitdagingen van Belgische IT’ers.
‘Bijblijven met technologische uitdagingen’: 42% van de respondenten uit de Career enquête van Data News ziet dit als de grootste uitdaging binnen de job. Dat is veel én bovendien ook geen verrassing. Jaar na jaar zien we in deze en soortgelijke enquêtes dat de IT’er dit lang niet evident vindt. Het leidt ook vaak tot een discussie over de lasten en de verantwoordelijkheden: is het aan de werkgever om de nodige opleidingen aan te bieden of is het toch eerder aan de werknemer om de eigen verantwoordelijkheid op te nemen? Naar onze bescheiden mening is het ideaal een gezonde mix van beiden. Op de vraag hoe u dan bijblijft met nieuwe trends en ontwikkelingen op de werkvloer, antwoordt een overweldigende 72% ‘via zelfstudie’, voornamelijk via online cursussen en webinars. 1 op de 3 schakelt ook blogs, YouTube en AI in als kanalen voor zelfstudie.
47,5% blijft ook bij via collega’s, on-the-job training en interne opleidingen. Daar zit ook een stukje overlap in met de keuzemogelijkheid ‘via opleidingen die gefinancierd worden door mijn werkgever’ dat nog eens door 44% aangevinkt wordt. Alles bij elkaar lijkt het dus wel snor te zitten met de mogelijkheden voor IT’ers om effectief bij te kunnen blijven met de technologische vernieuwingen.
Slechts 5% zegt ondersteuning voor opleidingen en cursussen te missen en dat mogen we toch wel uitstekend nieuws noemen. De afgelopen jaren bleek de ontevredenheid over de aangeboden cursussen en/of mogelijkheden tot zelfstudie toch beduidend groter.
Bijna 1 op de 3 IT’ers ziet in verouderde werktools een grote uitdaging
Verouderde werktools
Hoge werkdruk en stress is de tweede grootste uitdaging in de doorsnee IT-job (35% van de respondenten). Maar de ranking met grootste uitdagingen brengt nog een ‘sterke’ nummer 3 aan het licht en dat is moeten werken met verouderde tools, systemen en inefficiënte bedrijfsprocessen: bijna 1 op de 3 ziet dit als een grote uitdaging! Het probleem wordt al een aantal jaar aangekaart door onder meer onderzoeksbureau Gartner maar blijft desondanks groeien. Werkgevers hebben hier dus maar beter aandacht voor. Ook voor de nummer 4 in het klassement: het gebrek aan focus en de continue onderbrekingen door meetings en de lasten van toenemende administratie. Toch 27% ziet dit als een uitdaging in de job.

AI en machine learning
Dit jaar stelden we u ook de vraag over welke technologieën u de komende 3 jaar verwacht bij te leren. Misschien is het meest opmerkelijke nog dat wat weinig vermeld wordt: quantum computing en quantum networking bijvoorbeeld, waarvan slechts 16% verwacht iets te zullen bijleren de komende 3 jaar. Blockchain en low-code/no-code scoren met respectievelijk 6% en 8% het laagste. AI en machine learning is het overduidelijke topantwoord (64%), gevolgd door cybersecurity/resilience (33%), cloud computing (28%) en data engineering/analytics (24%).
En wanneer we het dan toch over AI hebben: de doorsnee IT’er ziet in de komst van AI vooral positieve veranderingen voor de eigen job. 63% heeft het over een verbetering van productiviteit en efficiëntie. 56% ziet automatisering van routinetaken. 37% ziet de nood aan nieuwe vaardigheden en kwalificaties. De wijzigingen in rollen en verantwoordelijkheden en de herdefiniëring van werkrelaties worden amper genoemd en 10% ziet zelfs helemaal geen verandering in de job door AI. Een bijna verwaarloosbaar percentage (4%) ziet in AI een bedreiging voor het voortbestaan van zijn of haar huidige job.
Leren op de bank
Bijna 1 op de 3 respondenten heeft ervaring met ‘op de bank zitten’, oftewel het in een beschikbare status wachten op een nieuwe opdracht. Hoewel we niet exact kunnen vergelijken met eerdere enquêtes, lijkt dit wel een lichte toename. Het bevestigt ook de echo’s die we her en der in de markt opvangen. Bankzitten valt sommige IT-professionals zwaar, vooral zij die het regelmatig meegemaakt hebben. Gelukkig valt dat laatste percentage (5%) wel mee tegenover de 23 die het ‘zelden meegemaakt heeft’. Maar de meesten zien wél ook voordelen aan op de bank zitten: tijd om bij te scholen en certificaten te behalen bijvoorbeeld! (56%). Voor 42% is het ook een mogelijkheid om interne projecten te ondersteunen en met andere woorden wat te diversifiëren van de ‘business as usual’: afwisseling in de job vinden we toch allemaal een pluspunt? Voor 37% betekent de bank dan weer een tijdelijke pauze en minder werkdruk. Maar een niet onbelangrijk aandachtspunt voor werknemers: voor 1 op de 5 werknemers staat de bank ook synoniem voor jeukende voeten en een kans om een betere opdracht te vinden.
Bij de grootste nadelen heeft de helft het dan weer over een gebrek aan professionele uitdaging en motivatieverlies, en onzekerheid over de toekomst bij het bedrijf. En ja, voor 25% betekent het ook minder inkomsten omdat er een stukje variabel loon aan de job verbonden is.
De werkgevers proberen de tijd van hun bankzitters dan weer vooral op te vullen met interne projecten of R&D-werk (43%) en toch ook actieve begeleiding en training (27%). In het vrije invulveld valt ons wel op hoe vooral in salesfuncties het ongenoegen over het gedrag van werkgevers groot is. “Als sales in IT worden we gewoon opzij geschoven”, is maar een van de opmerkingen die we noteren.

Career Guide: Eenmaal in IT, voor altijd in IT