Het Belgische Dstny – dat in korte tijd uitgroeide tot een Europese leider in cloudcommunicatie – gooit het roer om. ‘De huidige succesformule is niet eeuwig houdbaar’, vertelt Daan De Wever, CEO en mede-oprichter van Dstny.
Dstny begon als een uitdager in de Belgische telco-markt, maar transformeerde al snel naar cloudcommunicatie. De pandemie versnelde die omslag alleen maar. ‘Plots werd een cloud first-strategie niet langer een ‘nice to have’, maar een must. Bedrijven zagen dat hun klassieke telefooncentrales ontoereikend waren. Dat gaf ons een enorme duw in de rug, blikt Daan De Wever even terug. Door strategische overnames, zoals Telepo – toen nog onderdeel van Mitel – en een Britse integratiespeler in het Microsoft Teams-ecosysteem, groeide Dstny uiteindelijk uit tot een Europese koploper binnen hun segment. ‘Van de ene dag op de andere konden we claimen dat we het grootste aantal UCaaS-seats (Unified-Communications-as-a-Service, nvdr) in Europa beheerden. Grote telecomoperatoren zoals Telenor, Orange en Virgin Mobile zijn op die manier klant bij ons.’
Daan De Wever is ICT Personality of the Year: ‘Dit is een waanzinnige periode voor ons’
Maar die positie is broos. ‘UCaaS bestaat uiteindelijk al meer dan 25 jaar. Natuurlijk zijn er nieuwe features bijgekomen, zoals collaboration, maar in essentie blijft het starten vanuit telefonie. Als we ons blijven beperken tot die business, dan hebben we misschien nog vijf jaar gezonde groei. Daarna wordt het pijnlijk. En daar wil ik als bedrijfsleider uiteraard liever niet naartoe.’ Hij maakt de vergelijking met Duitsland: ‘Zelfs daar verkoopt onze grootste concurrent nog de helft van zijn nieuwe business on-premise. Die traagheid creëert nog wat ademruimte, maar de echte shift komt eraan. Wie niet innoveert, verdwijnt: zo simpel is het.’
Smart Flow als antwoord
En dus gooit Dstny het roer om. De kern van de nieuwe strategie heet Smart Flow: een universele laag die communicatie en applicaties orkestreert. ‘Vandaag voegen veel UCaaS-spelers AI toe als add-on. Wij zien dat anders: de kern moet verschuiven naar een laag die alles met elkaar verbindt. UCaaS wordt dan gewoon een feature binnen een groter orkestratiemodel.’
‘De AI agent is de grootste uitvinding sinds het internet’

Concreet betekent dat dat bedrijven geen complexe migraties meer hoeven te doen om toegang te krijgen tot innovatie. ‘Met Smart Flow kan een klant gewoon onze Connect Me-app downloaden, en meteen alle nieuwe AI-functionaliteiten gebruiken, of hij nu werkt met een klassieke telefooncentrale of een modern systeem.’ En aan de kant van Dstny betekent het ook dat alle AI-ontwikkeling op één platform gebeurt. ‘Als we AI puur als add-on zouden toevoegen, moeten we dat op al onze platformen apart gaan ontwikkelen. Dat is niet realistisch, en volgens ons dus ook niet de weg die we moeten inslaan,’ aldus de Wever.
AI als gamechanger
Daan De Wever is er trouwens rotsvast van overtuigd dat AI ‘zijn’ sector fundamenteel verandert. ‘De AI agent is de grootste uitvinding sinds het internet. Telefonie en UCaaS zullen herleid worden tot bouwstenen binnen een veel grotere orkestratielaag. Wij willen de DJ zijn die al die stromen dirigeert. Wij willen tijd teruggeven aan bedrijven en mensen door communicatie eenvoudiger, slimmer en toegankelijker te maken. Niet door alles zelf te bouwen, maar door een platform te bieden waarop innovaties snel geïntegreerd kunnen worden.’
Hij ziet al concrete toepassingen. ‘Een dokter kan via Smart Flow zijn agent toegang geven tot het patiëntensysteem en zijn agenda. Wanneer een patiënt belt, regelt de AI agent alles automatisch. Dat is de toekomst van communicatie, en dat komt er sneller aan dan velen nu denken’.
Nieuwe managing director voor Dstny België
Van telco naar eigen IP
De strategie heeft ook een financieel luik. ‘We moeten onze omzet verschuiven van klassieke telco naar eigen IP-revenue. Telco-inkomsten staan onder zware druk. Met ons eigen software-IP kunnen we sneller groeien en meer waarde creëren.’ De sleutel daarvoor ligt bij partners. ‘Het indirecte kanaal is cruciaal. Via onze MyDstny portal kunnen partners in enkele minuten een compleet aanbod activeren: vaste en mobiele lijnen, Teams-integratie, koppelingen met CRM of ERP. Alles geautomatiseerd. Dat maakt onze technologie toegankelijk voor KMO’s én schaalbaar voor ons. In die snelle oplevering hebben we fors geïnvesteerd en daar kunnen we nu de vruchten van plukken.’
One Dstny
Na jaren van overnames was een integratie ook noodzakelijk. ‘We wilden geen holding met twintig merken, maar één bedrijf: One Dstny. Intern noemen we dat ons Focus to Scale-programma. Minder versnippering, meer sequentiële focus. Dat is nodig om sneller en consistenter te kunnen innoveren.’ Die aanpak maakt het ook makkelijker om internationaal dezelfde klantervaring te bieden. ‘Of je nu in Zweden of België zit, de customer journey moet identiek zijn. Dat is iets waar veel operatoren in het verleden zijn gestruikeld’.
Tegelijkertijd wil Dstny ook nauwer samenwerken met grote operatoren. ’Zij hebben miljoenen klanten, maar worstelen allemaal met legacy-systemen. Wij kunnen voor hen de innovatiehub zijn, door UCaaS en AI as-a-service aan te bieden. In de Nordics doen we dat al, in België en Frankrijk willen we hetzelfde realiseren.’ Aan visie en ambitie duidelijk geen gebrek, maar de uitvoering zal het moeten bewijzen en dat beseft De Wever ook. ‘De komende jaren moeten we tonen dat we de transformatie echt kunnen waarmaken. Dat betekent partners overtuigen, operatoren aan boord krijgen, developers aantrekken en onze organisatie schaalbaar houden. Alleen zo vermijden we dat we binnen vijf jaar irrelevant zijn.’
‘Microsoft Teams is nog gigantisch potentieel voor ons’
Waar past Microsoft Teams – ’s werelds meest gebruikte collaboration-software – in dat nieuwe verhaal, willen we nog weten? Want ook daar kan je mee bellen, en genieten van geïntegreerde communicatie. ‘We zagen al heel vroeg de opkomst van Microsoft Teams als dé digitale werkplek. Met de acquisitie van het Britse Qunify hebben we daarop ingespeeld. Vandaag hebben we meer dan een miljoen licenties verkocht op onze Microsoft Teams-integratielaag. Het potentieel is nog gigantisch, want van de circa 360 miljoen Teams-gebruikers weten we dat er nog maar zo’n 30 miljoen het platform ook effectief gebruiken om te bellen.’
Dstny neemt Britse Teams-integrator over