Niemand kan er nog omheen: vandaag is technologie de kern van elke bedrijfsstrategie, en is elke C-level manager – van marketing tot finance en operations – een ‘IT decision maker’ geworden. Precies daarom slaat Data News de handen in elkaar met Trends.
Na meer dan 46 jaar een vaste waarde op de bureaus van Belgische IT-managers, CIO’s en tech-professionals, verdwijnt het papieren magazine van Data News. Het decembernummer is het allerlaatste dat van de persen rolde. Maar treur vooral niet, want dit is zeker geen afscheid. Integendeel, we blijven de techwereld op de voet volgen, en verbreden onze horizon.
Het voelt onvermijdelijk nostalgisch om een tijdperk af te sluiten dat in 1979 begon. In een tijd waarin ‘de computer’ nog vaak een kamergrote mainframe was en de eerste microcomputers van Apple en Tandy hun intrede deden, zag Data News het levenslicht. Sindsdien heeft ons magazine elke technologische golf en disruptie in binnen- en buitenland gedocumenteerd. We hebben de intrede van de IBM PC en MS-DOS meegemaakt, de opkomst van de eerste Belgische IT-kampioenen zoals L&H en van ondertussen lang vergeten gadgets zoals de Palm-handhelds.
Data News was erbij toen het World Wide Web het bedrijfsleven en de maatschappij fundamenteel hertekende, we analyseerden de impact van de dot-com bubbel, zagen mobiele technologie ontstaan, en volgden de evolutie van ERP-systemen die de ruggengraat van onze bedrijven werden. Van de eerste mobiele ‘bakstenen’ tot de smartphone, van lokale servers naar de onstuitbare opmars van de public cloud, van een pesterig virus in de jaren ’80 tot de zware ransomware-aanvallen van nu, en van de eerste zorgen over ‘big data’ tot de huidige revolutie in artificiële intelligentie; Data News heeft het allemaal vanop de eerste rij bericht, altijd met een kritische en zakelijke blik. En jij, beste lezer, jij was er altijd bij. Eerst in magazinevorm, tweewekelijks. Later in wisselende periodiciteit maar vooral sinds de uitvinding van het internet dagdagelijks. Dankbaar is het om jullie met Data News van nieuws, achtergrond, analyse en opinies over en rond de ICT- en technologiesector te voorzien.
De markt die wij coveren, is in al die jaren meermaals veranderd maar nooit zo drastisch als sinds de coronaperiode. IT en digitalisering zijn niet langer het exclusieve speelterrein van de CIO of de IT-afdeling. Zeker sinds de thuiswerkperiode die Covid-19 inluidde, groeide het belang van digitale transformatie in alle bedrijven én vooral ook: in alle geledingen van de organisaties. De voorstelling van de allereerste ChatGPT en de AI-headlines die sindsdien dagelijks het nieuws domineren, hebben die trend alleen maar versneld en werken zeker ook nu nog als een ongelofelijke accelerator voor de digitale transformatie in onze bedrijven. Niemand kan er nog omheen: vandaag is technologie de kern van elke bedrijfsstrategie, en is elke C-level manager – van marketing tot finance en operations – een ‘IT decision maker’ geworden. De CIO is nog altijd een orchestrator, maar de CEO, CFO en alle andere C’s die je maar kan bedenken zitten ondertussen ook mee in het digitale bad. En die willen we beter gaan bedienen en bereiken. Omdat onze lezers en de markt geëvolueerd zijn, evolueert Data News dus mee. Het einde van print betekent dan ook niet het einde van onze missie, integendeel.

Vanaf 1 januari 2026 verbreden we ons aanbod significant onder de nieuwe noemer Trends DataNews, zoals onze 600 gasten op het CIO of the Year evenement als eerste te horen kregen. We zetten volop in op een digitaal ecosysteem dat aansluit bij de noden van dat bredere zakelijke publiek. Concreet betekent dit dat onze vertrouwde dagelijkse nieuwsbrief, met het belangrijkste IT-nieuws van de dag, een nieuw eigentijds jasje krijgt. De ‘Daily Tech 10’ van Trends DataNews serveert je dagelijks dé tien nieuwsitems, zorgvuldig geselecteerd door onze redactie. Alles om mee te zijn met de brede IT-actualiteit van de dag. Daarnaast lanceren we een nieuwe wekelijkse newsletter, die de diepgang biedt die je van ons gewend bent: extra achtergrond, scherpe analyses, diepte-interviews en exclusieve marktinzichten.
Bovendien versterken we de synergie met Trends. Onze content zal wekelijks prominent aanwezig zijn in Trends magazine, waarmee we de brug slaan tussen technologische innovatie en de bredere economische context. Later volgend jaar plannen we ook een podcast en je zal ons ongetwijfeld weer wat vaker zien opduiken in de studio van Trends Z.
Met Trends DataNews blijven we trouw aan onze journalistieke roots, maar passen we ons platform aan de realiteit van vandaag aan: sneller, diepgaander geïntegreerd en gericht op elke professional die technologie als een strategische pijler ziet.

Naast deze digitale en redactionele uitbreidingen, blijven ook onze gevestigde evenementen een cruciale pijler van het nieuwe Trends DataNews. De ‘CIO of the Year’, ‘She Goes ICT’ en de ‘Data News Awards for Excellence’ blijven de sectormijlpalen waar de Belgische IT-community elkaar ontmoet en erkent. Ook in deze succesvolle formats blijven we voortdurend innoveren om ze relevant te houden.
Met Trends DataNews blijven we trouw aan onze journalistieke roots, maar passen we ons platform aan de realiteit van vandaag aan: sneller, diepgaander geïntegreerd en gericht op elke professional die technologie als een strategische pijler ziet. Meer dan ooit zetten we in op die brede community van tech-enthousiastelingen en voorvechters van digitale transformatie. Wij blijven jullie successen vieren. Wij blijven de IT-sector volgen. Blijf ons volgen op www.datanews.be. Of op onze nieuwe, extra stek bij Trends.