De toenemende afhankelijkheid van een handvol cloudreuzen en gecentraliseerde infrastructuren leidde in 2025 tot een reeks grootschalige storingen die zowel de mondiale economie als de lokale consument troffen.
Van DNS-perikelen bij Amazon tot stroompannes in het hart van Brussel: de digitale infrastructuur bleek dit jaar opvallend fragiel. Het afgelopen jaar was voor ICT-professionals een voortdurende oefening in incident management. Hoewel cloud net meer redundantie en hoge beschikbaarheid belooft, leerde 2025 ons dat single points of failure nog steeds de achilleshiel van ons ecosysteem vormen. Volgens de recentste analyse van Downdetector (Ookla) en onze eigen redactiegegevens bij Data News, werd het jaar gekenmerkt door een concentratie van incidenten bij cruciale platformleveranciers, met uitschieters die miljoenen gebruikers simultaan in het donker zetten.

Consolidatie van clouddiensten creëert risico’s
Het helaas meest impactvolle incident van het jaar vond plaats op 20 oktober 2025. Een grootschalige panne bij Amazon Web Services (AWS), specifiek in de US-EAST-1 regio, veroorzaakte een schokgolf over het wereldwijde web. Zoals Data News eerder berichtte, lag de oorzaak bij een fout in het geautomatiseerde DNS-beheersysteem voor DynamoDB. Dit leidde tot meer dan 17 miljoen storingsmeldingen wereldwijd. Diensten als Netflix, Snapchat en talloze e-commerceplatformen gingen urenlang offline. Maar de panne zorgde ook voor problemen bij talloze (lokale) websites. Ja, zelfs op onze eigen website waar een tijdlang géén beelden meer verschenen bij onze artikelen als gevolg van de panne.
Kleine bug veroorzaakte AWS-megastoring
En op 18 november was er een soortgelijke panne bij Cloudflare: ‘goed’ voor plaats 3 in de lijst met grootste wereldwijde pannes volgens Downdetector. Heel wat internationale diensten maar evengoed ook lokale websites waren als gevolg hiervan even niet of moeilijk bereikbaar. Onder meer LinkedIn lag er een hele tijd uit, net als ChatGPT en X. Ook hier was sprake van een probleem in een database. Dit soort incidenten onderstreept vooral een waarschuwing die we eerder dit jaar al gaven: de consolidatie van clouddiensten creëert een systeemrisico waarbij één configuratiefout – machinaal of in veel gevallen: menselijk – in één datacenter de mondiale economie kan vertragen.
Cloudflare wijt panne aan bug in database
Ook entertainment werd getroffen
Naast de cloudsector werd ook de entertainmentwereld niet gespaard. Op 7 februari 2025 kampte het PlayStation Network (PSN) met een interne storing die meer dan 24 uur aanhield. Ook in 2024 was dat trouwens al eens het geval. Met 3,9 miljoen meldingen wereldwijd was dit de grootste panne in de gamingsector van het afgelopen decennium en de tweede grootste van dit jaar. ‘Zodra dit soort dingen gebeuren, vergeten mensen vaak hoe normaal het is dat zo’n netwerk normaliter 24/7 functioneert’, klonk het in de nasleep op diverse techfora, al was toch ook de kritiek op de aanvankelijk gebrekkige communicatie vanuit Sony vernietigend.
De Europese regio: Gaming en telecom
Proportioneel had het PlayStation-incident in onze Europese regio zelfs de grootste impact met 1.7 miljoen meldingen op ons continent. Opvallend was de kwetsbaarheid van nationale telecomspelers. Zowat alle Belgische operatoren hadden weleens last van storingen, maar die haalden het gelukkig niet tot in de top-10. Wel zo voor Vodafone dat in het Verenigd Koninkrijk op 13 oktober lamgelegd werd door een softwarefout bij een externe leverancier wat meteen 833.000 Britten zonder internet zette.
Dichter bij huis, in Nederland, kende provider Odido een rampzalig jaar. Naast herhaaldelijke problemen in juni, zorgde een stroompanne in het Nikhef-datacenter in Amsterdam op 17 november voor een urenlange uitval van het mobiele netwerk. Dit incident herinnert ons eraan dat zelfs de meest redundante locaties, zoals belangrijke internetknooppunten, niet immuun zijn voor fysieke infrastructuurproblemen.

Belgische context: Lokale pannes en operationele hinder
Ook in België noteerden we in 2025 de nodige technische mankementen die de krantenkoppen haalden. In juli 2025 zorgde een ernstige netwerkstoring bij Telenet en dochtermerk BASE voor aanzienlijke hinder in het noordwesten van Brussel. De oorzaak was een stroompanne in een strategisch knooppunt, ontstaan tijdens tramwerken, waardoor zowel vast internet als mobiele diensten in de hoofdstad tijdelijk onbeschikbaar waren. Klanten van edpnet en Mega konden in oktober dan weer meer dan 24 uur niet bellen, sms’en of mobiele data gebruiken door een fiberbreuk.
Grote panne bij edpnet en Mega opgelost: fiberbreuk was oorzaak
Eerder in het jaar, rond juni, kampte bpost met een hardnekkige storing in de My bpost-app. Naar schatting tienduizend pakketten konden dagenlang niet uit de schermloze pakjesautomaten worden gehaald omdat de app de benodigde codes niet genereerde. Ook Proximus-klanten bleven niet gespaard; zij ondervonden in maart problemen door hick-ups in een datacenter en in juni waren er structurele problemen met hun e-maildiensten, wat voor de nodige frustratie zorgde bij zowel particulieren als kmo’s.
De prijs van automatisering
Wat opvalt in de analyses van 2025 is dat veel van de grote pannes niet het gevolg waren van cyberaanvallen – al waren die er uiteraard ook en werden ook dit jaar opnieuw veel Belgische bedrijven getroffen door phishing en ransomware: meer dan één bedrijf per dag.
De grootste pannes zijn voor rekening van falende automatisering en zeker ook menselijke (configuratie)fouten. Microsoft Azure kampte op 30 oktober met een ‘inadvertent configuration change’ die een kettingreactie veroorzaakte in de Azure Front Door-connectiviteit. Microsoft gaf in hun officiële Post Incident Review (PIR) toe: (De wijziging bleek een kettingreactie te veroorzaken in het netwerkverkeer (…) omdat de Azure-laag veel andere diensten ondersteunt, leidde dit tot een brede impact.’
Azure tijdlang down, impact op onder meer Microsoft 365
Als er al iets is dat we kunnen leren uit de IT-pannes van 2025, dan is het vooral dat de in de afgelopen jaren beloofde zelfherstellende netwerken er nog niet zijn. En voor de zakelijke ICT-beslisser blijft de les van dit jaar dat multi-cloudstrategieën en lokale redundantie geen overbodige luxe zijn, maar een bittere noodzaak in een wereld waar een DNS-fout aan de andere kant van de oceaan de lokale bedrijfsvoering kan stilleggen.