Nederlandse DDP maakt opslag voor mediabedrijven

© Getty Images
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Dynamic Drive Pool (DDP) brengt al een twintigtal jaren specifieke opslaghardware uit voor mediabedrijven. Het SAN-systeem heeft zich de eigenheden van deze nichemarkt eigen gemaakt, zegt de oprichter.

Elke sector is uniek, en dat heeft gevolgen voor hun apparatuur. ‘Media en entertainment heeft wel wat eigenheden tegenover de algemene IT,’ zegt Jan de Wit van Ardis Technology aan een groep journalisten op de IT Press Tour in Amsterdam, waar Data News bij was.

Eigenheden, dan heeft hij het bijvoorbeeld over de protocollen rond synchronisatie van audio en video. ‘Die volgen niet hetzelfde pad, zeker als ze over het internet gestreamd worden, maar ze moeten wel synchroon worden uitgezonden,’ aldus de Wit. Of ook over de medewerkers die al die mediabestanden moeten bewerken en beheren. Zij gebruiken traditioneel vaak Macs, terwijl het IT-departement van hetzelfde bedrijf met Windows servers werkt. ‘Dus de broadcast engineers worden grotendeels met rust gelaten door dat IT-departement.’

Nichemarkt

Een specifieke nichemarkt dus, maar eentje waarin Jan de Wit en mede-oprichter Bart Thissen wel brood zagen. Ze startten Ardis Technology in 2006 en baseerden het bedrijf in Arnhem in Nederland. Ondertussen zijn er distributiepartners over de hele wereld. DDP is daarbij een privaat bedrijf: ‘We zijn alleen verantwoording verschuldigd aan onze klanten, niet aan aandeelhouders.’

In de kern brengt DDP een SAN- of ‘Storage Area Network’-systeem uit met project caching. De hardware van het bedrijf is uitgerust met een zelfgebouwd bestandssysteem, het Ardis Virtual File System (A/VFS). ‘Daar was werk aan, maar het was voor ons de beste beslissing. We zijn nog altijd nieuwe functies aan het toevoegen,’ zegt de Wit. Hij heeft daarmee naar eigen zeggen ook zowat het enige SAN-bestandssysteem dat in Europa ontwikkeld werd in handen.  

Mappen

Een van de eigenheden van het systeem is dat het gebaseerd is op mappen, niet op bestanden. Videobewerking gebeurt meestal op projectbasis. In tegenstelling tot traditionele NAS-systemen is de A/VFS zich daarom bewust van de links tussen bestanden en mappen.

Open je een project, dan komen de bestanden die daar bij horen automatisch en tijdelijk in een snelle SSD-cache. Zo krijgen de bewerkers meteen toegang tot hun data, terwijl de gegevens wel veilig naar een harde schijf worden weggeschreven. ‘Dat moet operators het gevoel van een SSD geven, maar dan met genoeg capaciteit om hun media te draaien,’ zegt de Wit daarover. ‘Want alleen de heel rijke bedrijven kunnen een omgeving met alleen SSD’s betalen.’ Het hele proces verloopt daarbij zonder de mappenstructuur te veranderen, en het systeem houdt de gebruiker op een transparante manier ook op de hoogte van waar zijn bestanden zich bevinden.

Aan de hardwarekant

Ardis verkoopt hardware voor on-premise uitrol en in de praktijk zijn dat momenteel hybride systemen met HDD en SSD. Klanten kiezen daarbij zelf waar ze hun bestanden zetten. De hele grote op HDD bijvoorbeeld, terwijl de project cache en de kleinere bestanden die vaak aangesproken moeten worden naar een SSD gaan. Een basissysteem gaat vanaf zo’n 14.000 euro over de toonbank.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise