Terwijl de Belgische tech-scene vaak gedomineerd wordt door scale-ups die luidruchtig van de ene kapitaalronde naar de andere springen, bouwt Lansweeper in relatieve stilte aan een imperium.
In de marge van de Dreamforce-conferentie in San Francisco, waar Salesforce een nieuwe strategische Lansweeper-connector voor hun ITSM-platform aankondigde, sprak Data News met COO Jonas Goossens en CCO Bram Kuppens van Lansweeper.
Het bedrijf, gespecialiseerd in IT Asset Discovery, valt zoals wij het zien onder de definitie ‘groot in een niche’. Bram Kuppens verwoordt dat anders: ‘We zijn een verborgen parel. We groeien al jarenlang en we zijn misschien wel de volgende unicorn in België. En dat allemaal grotendeels onder de radar van het grote publiek.’ Het bedrijf – gestart in Dendermonde, met ondertussen de hoofdzetel in Merelbeke bij Gent – is zich duidelijk bewust van dat lage profiel, maar voor bescheidenheid is er eigenlijk geen plaats. Soms zeggen cijfers wel degelijk alles. Waar het bedrijf zeven jaar geleden, rond de instap van Belgische en Amerikaanse investeerders, ongeveer vijftig medewerkers telde, is dat aantal vandaag gegroeid naar 400 à 450, verspreid over acht kantoren wereldwijd.
De software van Lansweeper beheert ondertussen meer dan 150 miljoen IT-assets van meer dan 20.000 klanten wereldwijd. ‘Tien jaar geleden noteerden we 5 miljoen euro omzet, vandaag zitten we met die 20.000 klanten al aan 100 miljoen recurrente omzet’, aldus Goossens. Geografisch netjes verdeeld trouwens en ver buiten de Belgische landsgrenzen: zowat even veel omzet puurt Lansweeper uit de Verenigde Staten als uit Europa.
Winst vanaf dag één
Wat het verhaal van Lansweeper bijzonder maakt in het huidige tech-klimaat, is de manier waarop deze groei gefinancierd werd. ‘Vanaf dag één zijn we al winstgevend, en dat zonder schuldenlast. We hebben nooit nood gehad aan extern kapitaal. Ik denk niet dat er veel scale-ups in België dat kunnen voorleggen’, voegt Kuppens toe. Het bedrijf is organisch gegroeid, zonder de noodzaak aan extern durfkapitaal om de expansie te voeden. ‘Wij zijn een startup die nooit significante investeringen heeft gehad. Wij hebben nooit extern geld nodig’, benadrukt Goossens nogmaals.
De verklaring voor hun relatieve onbekendheid ligt grotendeels in het businessmodel. Lansweeper richt zich op drie verschillende markten. Ten eerste de IT-teams van eindbedrijven die de tool gebruiken voor hun interne asset management. Ten tweede, en strategisch steeds belangrijker, de integraties met grote platformen zoals ServiceNow, Jira, TOPdesk en nu dus ook Salesforce. Lansweeper was op Dreamforce de launch-partner in Salesforce’ nieuwe Agentforce IT Service voor ITSM, waarbij het bedrijf betrouwbare asset-data-fundering in dat ecosysteem aanlevert.
Ten derde, en dat verklaart nog het meeste de ‘verborgen’ status, opereert Lansweeper als een ‘engine’ voor andere bedrijven, vaak in een white label constructie. ‘We komen vaak binnen via partners die onze oplossing wel gebruiken maar het naar buiten toe niet met onze naam erop communiceren’, zegt Goossens.
Van ‘illusie’ naar ‘zekerheid’
De kern van het succes is volgens het management de technologische diepgang. Lansweeper claimt een significant voordeel te hebben op de asset discovery-tools die standaard worden aangeboden door grote platformspelers. Waar concurrenten volgens hen vaak maar een basis-scan aanbieden, heeft Lansweeper een veelvoud aan detectiemethodes ontwikkeld. Goossens vat het verschil scherp samen: ‘onze concurrenten geven je de illusie dat je weet wat je hebt , terwijl Lansweeper de zekerheid biedt.’
Unicorn in wording?
De 100 miljoen omzet is volgens het bedrijf nog maar een tussenstap. De ambitie is om de adoptie exponentieel te versnellen, onder meer via een nieuw freemium model. ‘Als ik kijk naar onze groeicurve, dan zijn we volgens mij nog maar rond het begin van de hockeystick’, stelt Goossens. De markt lijkt alvast rijp. ‘De grootste bedrijven ter wereld komen bij ons aankloppen omdat ze beseffen dat ze eigenlijk geen idee hebben van welke devices er op hun netwerk en in hun IT-infrastructuur aanwezig zijn en omdat ze echt niet zelf zo’n asset discovery tool willen bouwen.’
Of ze dan de volgende unicorn in wording zijn in ons land? Dat willen beide heren niet met zoveel woorden gezegd hebben. Maar zoals Dave Goossens, de CEO van Lansweeper het onlangs nog verwoordde toen onze Trends-collega hem dezelfde vraag voorlegde: ‘Zonder externe financiering is geen echte marktvaluatie mogelijk. Maar ik denk niet dat je Lansweeper vandaag nog kunt kopen voor minder dan 1 miljard. Dat geloof ik echt niet.’
Dave Goossens (CEO Lansweeper): ‘Geloof me: geen enkel bedrijf is veilig’