Voor Marc Senterre, oprichter van Senterra, moet de mens en niet de technologie centraal staan in de digitale transformatie. ‘It’s all about connecting people’, verklaart hij tijdens het Connect-evenement.
Het Connect-evenement, georganiseerd door Win en Computerland, de IT-afdeling van de NRB-groep, in samenwerking met de Cercle du Numérique, is inmiddels een eindejaarstraditie in de Franstalige IT-wereld. De achtste editie trok meer dan 500 IT-verantwoordelijken en -beslissers uit het Franstalige deel van het land.
Een van de gastsprekers was Marc Senterre, oprichter van het consultancybedrijf Senterra. Hij kan bogen op een bijzonder rijke en inspirerende ervaring, onder meer als CIO van UCB Biopharma, Prayon en Lhoist, maar hij was ook winnaar van het Digital Project of the Year 2017 van Data News en meer recentelijk CDO of the Year, en is medevoorzitter van de Cercle du Numérique (de vereniging van Franstalige IT-beslissers, die inmiddels 108 leden telt).
De mens voorop
‘De mens moet centraal staan in de digitale transformatie’, stelt hij meteen bij het begin van zijn betoog. ‘Om een digitale transformatie te laten slagen, zijn vier elementen onmisbaar: mensen, kruisbestuiving, een stabiele infrastructuur en het vermogen om gegevens vast te leggen.’ Hij voegt eraan toe dat IT moet werken voor klanten, of ze nu intern of extern zijn. ‘Technologie wordt steeds eenvoudiger, maar de uitdaging is om IT niet omwille van IT te gebruiken, maar om te voldoen aan zakelijke behoeften, behoeften die moeten worden begrepen.’
Ook Senterre pleit voor een eenvoudige en begrijpelijke IT-strategie. ‘De infrastructuur moet zeker worden geoptimaliseerd, maar daarna moet een positieve klantervaring worden gegarandeerd, moeten prioriteiten worden gesteld en nageleefd, moeten partnerschappen met het bedrijf aangegaan en moet technologische monitoring uitgevoerd om de behoeften van het bedrijf te begrijpen.’
En hij geeft CIO’s nog deze tip: ‘Een IT-strategie moet duidelijk zijn. Om een goed presterend IT-team op te zetten, moet je inzetten op kwaliteit, teamwork, jezelf profileren als expert en de voorkeur geven aan opeenvolgende kleine projecten, zonder te vergeten vertrouwen op te bouwen.’
Zichzelf verkopen
Een andere krachtige boodschap van Marc Senterre: ‘IT moet zichzelf kunnen verkopen door in te zetten op communicatie, door transversale uitwisselingen te faciliteren, door met het bedrijfsleven te praten, door een innovatiecultuur te stimuleren en door de zichtbaarheid van IT te verbeteren.’
Daardoor moet de ‘chief information officer’ een ‘chief meaning officer’ of ‘chief impact officer’ worden. ‘Hij moet de uiteindelijke doelstellingen van de organisatie begrijpen, offensief in plaats van defensief zijn, een cultuur van experimenteren omarmen, het bedrijfsleven ondersteunen en partnerschappen aangaan om samen te creëren en te ontwerpen.’
Hij vervolgt: ‘IT moet leren zichzelf te verkopen. Om dit te doen, moet de IT’er trainingen volgen in communicatie, en waarom niet in marketing.’
Openstaan
‘We moeten niet meer over digitaal praten, want digitaal is overal’, meent Senterre. Hij geeft nog een laatste advies: ‘Durf rebels te zijn. Klop op alle deuren. Durf impact te hebben. Kies voor eenvoud en geef betekenis aan je werk. Weerstand tegen verandering kun je overwinnen door uitleg te geven en betekenis te creëren.’